کسب و کار

مهمترین استاندارد حسابرسی چیست؟

وجود قوانین و استانداردهای شفاف در هر حرفه‌ای در انجام بهتر کارها تاثیرگذار است. با استفاده از این اصول و قواعد، کلیه افراد شاغل در یک زمینه دید واضح و روشنی از مسیر فعالیت‌های پیش رو دارند و ناهماهنگی‌ها و مشکلات را به‌سرعت شناسایی می‌کنند. علم حسابرسی هم از این قاعده مستثنی نیست و اصول و استانداردهایی برای آن تعیین شده است. انواع استانداردهای حسابرسی به حسابرسان سراسر کشور کمک می‌کند تا به‌صورت یکپارچه و هماهنگ فعالیت کنند تا کارهای مالی با نظم و دقت بیشتری انجام شود. در این مقاله بعد از تعریف استانداردهای حسابداری به شما می‌گوییم که مهمترین استاندارد حسابرسی چیست و وجود آن‌ها چه اهمیتی دارد. اگر قصد آشنایی با مهمترین استانداردهای حسابداری را دارید، چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

استانداردهای حسابداری چیست؟ آشنایی با ماهیت استانداردها

حسابداری یک علم و زمینه شغلی است که افراد فعال در آن وظیفه ثبت و ضبط کلیه امور مالی از جمله خرید، فروش، برآورد هزینه‌ها و سودها و همچنین انجام کارهای بانکی را به عهده دارند. کلیه کارهای مالی باید در چارچوب قواعد و قوانین مشخص‌شده انجام شوند تا گزارش‌های مالی یکپارچه و هماهنگ باشند. استانداردهای حسابرسی صرفا در ایران کاربرد ندارند و حتی در سطح جهانی و بین‌المللی نیز مطرح می‌شوند. همه حسابدارها و حسابرس‌ها باید ضمن استفاده از بهترین نرم افزارهای حسابداری، بر کلیه این استانداردها مسلط باشند تا گزارش‌های جامع و قابل‌قبولی تهیه کنند.

انواع استاندارد های حسابرسی در ایران توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری تعیین می‌شود. این کمیته در تهیه و تنظیم چنین قواعدی از استانداردهای بین‌المللی حسابرسی نیز استفاده می‌کنند. استانداردهای حسابرسی در ایران شامل ۳ بخش است که عبارت‌اند از:

همچنین بخوانید
  1. بخش شرح مسئله: در بخش اول، مسئله یا مشکل به‌طورکامل بررسی و تشریح می‌شود.
  2. بخش بحث مستدل: بعد از یافتن مسئله در بخش اول، باید راه‌حل‌هایی به‌صورت مستدل پیدا شود.
  3. بخش ارائه راهکار: مرحله سوم وقت یافتن راهکار برای مسئله یا مشکل موردنظر است.

تعداد استانداردهای حسابرسی مدام در حال افزایش است. در حال حاضر بیش از ۴۱ استاندارد وجود دارد که البته کلیه آن‌ها برای همه مشاغل قابل‌استفاده نیستند.

اهداف و دلایل اهمیت استانداردهای حسابرسی

قبل از اینکه به سوال مهمترین استاندارد حسابرسی چیست پاسخ دهیم، باید با دلایل اهمیت و اهداف این قواعد نیز آشنا شوید. استانداردهای حسابداری صرفا برای سازمان‌ها یا کارخانه‌های بزرگ نیست و حتی حسابدار یک فروشگاه نیز باید از آن‌ها پیروی کند. استفاده از این استانداردها در کنار به‌کارگیری یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی باعث انجام امور مالی با دقت بیشتری می‌شود. شفاف بودن گزارش‌های مالی، رسیدگی به امور مالی و مالیاتی را برای حسابرسان راحت‌تر می‌کند. ازهمین‌رو استانداردهایی به وجود آمده‌اند تا حسابدارهای کل کشور دقیقا مطابق با آن‌ها فعالیت کنند. از جمله اهداف تعیین استانداردهای حسابرسی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یکپارچه‌سازی صورت‌های مالی: اصلی‌ترین هدف تعیین استانداردهای حسابداری را می‌توانیم یکسان‌سازی ظاهر و چارچوب صورت‌های مالی بدانیم که باعث پربازده شدن کار حسابرسی می‌شود.
  • افشای صحیح اطلاعات: افشای اطلاعات از اهمیت بالایی در حسابداری برخوردار است. استانداردهای حسابرسی باعث افشا شدن صحیح اطلاعات مالی هر سازمان می‌شوند.
  • تعیین روش صحیح ارزش‌گذاری دارایی‌ها: بحث ارزش‌گذاری دارایی‌ها و تعیین میزان درآمد واحد تجاری اهمیت بالایی در محاسبه مالیات دارد. به همین خاطر استانداردهای حسابرسی به تعیین شیوه‌های کاربردی برای ارزش‌گذاری دارایی‌ها می‌پردازند.

استانداردهای حسابداری و حسابرسی نه‌تنها برای عملکرد بهتر سازمان مالیات کل کشور تدوین می‌شوند، بلکه برای همه سازمان‌ها و شرکت‌ها مفید هستند. این استانداردها روش کار حسابداران را به‌صورت اصولی برایشان روشن کرده و گزارش‌گیری را راحت‌تر از قبل می‌کنند.

بررسی انواع استاندارد های حسابرسی و معرفی مهم‌ترین آن‌ها

استانداردهای حسابرسی همان مجموعه دستورالعمل‌هایی هستند که حسابرسان باید هنگام بررسی سوابق مالی سازمان‌ها به آن‌ها عمل کنند. به‌طورکلی انواع استاندارد های حسابرسی به سه دسته مجزا تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • استانداردهای حسابرسی عمومی: یک حسابرس مستقل باید از صلاحیت کافی و مدارک تحصیلی موردنیاز از انجمن‌های موردتایید انجمن حسابداران خبره ایران برخوردار باشد.
  • استانداردهای حسابرسی میدانی: این استانداردها نحوه عملکرد را مشخص می‌کنند. مطابق با استانداردهای میدانی فرد باید برنامه‌ریزی برای انجام کار داشته باشد و از سیستم کنترل‌های داخلی یا اشخاص مرتبط با کارهای مالی شرکت برای ارزیابی عملکرد و جلوگیری از خطرهای سوءاستفاده مالی بهره ببرد. همچنین ارزیابی و تهیه گزارش‌های صورت‌های مالی باید کامل مستند و براساس مدارک کامل باشد.
  • استانداردهای حسابرسی گزارش‌گری: بعد از جمع‌آوری مستندات و مدارک مطابق با موازین شواهد حسابرسی، درنهایت نوبت به گزارش‌گری و ارائه نتیجه نهایی می‌رسد.

انواع استاندارد های حسابرسی ذکرشده حداقل استانداردهای موردنیاز برای کار یک حسابرس هستند. درواقع حسابرسی که واجد چنین استانداردهایی نباشد، موردقبول انجمن حسابداران نخواهد بود و صلاحیت انجام این کار را نیز ندارد. توجه کنید که استانداردهای حسابرسی پذیرفته‌شده برای حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی تدوین می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حسابداری آسان و دقیق با نرم‌افزارهای جامع سپیدار سیستم

در این مقاله ضمن بررسی چیستی و ماهیت استانداردهای حسابداری و حسابرسی به سوال «مهمترین استاندارد حسابرسی چیست»، پاسخ دادیم. حالا با انواع استاندارد های حسابرسی آشنا هستید و درک کاملی از اهمیت و اهداف آن‌ها دارید. شناخت این استانداردها در کنار استفاده از یک نرم افزار جامع حسابداری هیچ جای شک و شبهه‌ای برای شما باقی نمی‌گذارد. در چنین شرایطی از دقت و صحت اطلاعات مندرج در گزارش‌های مالی اطمینان خواهید داشت و جلوی جریمه‌های سنگین مالیاتی را خواهید گرفت.

نرم‌افزارهای سپیدار سیستم از جامع‌ترین برنامه‌های حسابداری است که با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان، همراه همیشگی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ محسوب می‌شود. سپیدار سیستم انواع برنامه‌های حسابداری را برای کسب‌وکارهای مختلف از یک فروشگاه ساده گرفته تا شرکت‌های بازرگانی بین‌المللی، به شما عزیزان عرضه می‌کند. کارشناسان و متخصصان این مجموعه از مرحله تصمیم‌گیری برای انتخاب نرم‌افزار مناسب تا اجرا و آموزش کار با برنامه همراهتان هستند و به‌خوبی از شما عزیزان پشتیبانی می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم وارد سایت sepidarsystem.com شوید یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه در واحد فروش، آموزش و پشتیبانی پاسخ‌گوی سوال‌ها و ابهام‌های شما خواهند بود.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا