بین الملل

۶ کشور اروپایی توان عبور از بحران کمبود گاز را دارند

اروپا در انتظار شرایط سخت برای زمستان پیش رو است زیرا حجم گاز ارسالی روسیه از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» به اروپا به ۲۰ درصد رسیده است

به گزارش آرمان اقتصادی اروپا در انتظار شرایط سخت برای زمستان پیش رو است زیرا حجم گاز ارسالی روسیه از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» به اروپا به ۲۰ درصد رسیده است به طوریکه اروپایی‌ها اعلام کرده اند این شرایط مشابه دوران جنگ جهانی دوم است.

همچنین بخوانید

در حال حاضر توجه به کشورهای اروپایی و ذخایر گاز آنها معطوف شده است و این سوال پیش می‌آید که آیا این ذخیره برای عبور از زمستان سخت کافی است؟

چند روز پیش، کمیسیون اروپا اعلام کرد که حجم ذخیره‌سازی گاز در اتحادیه اروپا از ۸۰ درصد فراتر رفته است، بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که اختلافی در حجم ذخیره‌سازی وجود دارد. کشورهایی وجود دارند که قبلاً موفق به ذخیره گاز کافی شده اند و سایر کشورها در زمستان آینده متضرر خواهند شد.

بر اساس وب سایت AGSI که متخصص در ردیابی ذخایر گاز در جهان است، کشورهای عمده اروپایی برخلاف کشورهای اروپای شرقی که از کمبود شدید گاز رنج می‌برند، مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا به سطح اطمینان بخشی ذخیره سازی رسیده اند.

نسبت ذخیره سازی گاز در کشورهای اروپایی به شرح زیر است:

آلمان: ۸۴ درصد (هدفی که آلمان قبل از قطع گاز روسیه به دنبال آن بود).

فرانسه: ۹۱ درصد (اروپایی‌ترین کشوری که گاز ذخیره می‌کند).

بلژیک: ۸۸.۵ درصد.

دانمارک: ۸۸ درصد

ایتالیا: ۸۲ درصد

لهستان: ۹۹ درصد

از سوی دیگر، کشورهای اروپای شرقی با کمبود ذخایر گاز مواجه هستند عبارتند از:

بلغارستان: ۶۶ درصد

مجارستان: ۶۳ درصد.

لتونی: ۵۳ درصد.

پیامدهای توقف گاز روسیه

تصمیم روسیه برای توقف پمپاژ گاز به کشورهای اروپایی باعث شد قیمت آن در بازار جهانی در آگوست گذشته به حدود ۳۱۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب گاز برسد که معادل ۶۱۰ درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

این افزایش قیمت گاز باعث می‌شود تعدادی از نیروگاه‌ها اعلام کنند که به دلیل ناتوانی در همگام شدن با هزینه‌های تولید، کار خود را متوقف می‌کنند، به ویژه اینکه قیمت برق در سراسر اروپا در طول سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۰۰ درصد افزایش یافت که ۱۰ برابر قیمت آنها در ۵ سال پیش است.

بر اساس اقدام ملی انرژی بریتانیا، تعداد خانوارهایی که در رده فقر انرژی قرار می‌گیرند (که در آن خانواده‌هایی وجود دارند که ۱۰ درصد از درآمد خود را صرف قبض انرژی می‌کنند)، از ۴.۵ میلیون بریتانیایی افزایش خواهد یافت.

ضربه به اقتصاد

پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد کشورهای اروپای شرقی به شدت تحت تأثیر قطع گاز روسیه قرار خواهد گرفت، زیرا تولید ناخالص داخلی در این کشورها ۶ درصد کاهش خواهد یافت.

تصمیم برای توقف گاز روسیه از اروپا بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد، زیرا صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۲ ۲.۶ درصد و در سال ۲۰۲۳ تا ۲ درصد کاهش یابد.

کشورهای اروپایی برای یافتن جایگزین‌های دائمی برای گاز روسیه، از جمله ساخت ۳ ایستگاه ذخیره سازی گاز طبیعی مایع شناور توسط آلمان و بازگشت به اتکا به انرژی هسته‌ای، با زمان رقابت می‌کنند، اما مجله آمریکایی “TIME” انتظار دارد که این راه حل‌ها نیاز به دوره‌ای از ۶ ماه برای ذخیره سازی نیروگاه‌های شناور تا ۱۰ سال برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا