بانکبانک و بیمه

بهترین خاطره زندگی ام را بانک توسعه تعاون خراسان رضوی رقم زد وقتی تلفن زنگ خورد

همزمان با آغاز هفته دولت و هفته تعاون فرصت را مغتنم شمردیم تا به سراغ یکی از مشتریان وفادار وقدیمی بانک توسعه تعاون استان خراسان رضوی برویم و ساعاتی را پای درد دلهای جهادگران عرصه تولید نشسته و از نزدیک بتوانیم مشکلات،خواسته ها،انتقادات و پیشنهاداتشان را به دور از دیدارهای رسمی و مرسوم بشنویم. شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران متشکل گناباد عنوانی است که در شهرستان گناباد آوازه اش همه جا به گوش می رسد و میتوان گفت این شرکت تعاونی نه تنها گناباد که هم اکنون محصولاتش را در بیشتر نقاط کشور می توان یافت. گفتگوی زیر محصول مصاحبه ۳ ساعته ما با مدیرعامل محترم این مجموعه عظیم تولیدی می باشد.

سلام خدمت شما و تشکر از بابت وقتی که در اختیار روابط عمومی بانک توسعه تعاون استان خراسان رضوی قرار دادید. قبل از هر چیز هفته تعاون رو به شما و همکاران عزیزتان تبریک عرض می کنم. امیدوارم با این مصاحبه بتوانیم گوشه ای از تلاش شما و همه تعاون گران عزیز را انعکاس دهیم.

تقاضا دارم ابتدا برای خوانندگان عزیزمان خودتان را معرفی نمایید.

سلام و درود به همه کارکنان محترم و شریف بانک توسعه تعاون و خوانندگان عزیزی که این مصاحبه را مطالعه می کنند.حسین شرفی هستم. کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران متشکل گناباد.

جناب مهندس شرفی به عنوان اولین سوال اگر ممکن هست تاریخچه ای از شرکت تعاونی مرغداران گناباد و چرایی شکل گیری آن توضیح دهید ؟

شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران متشکل گناباد در سال ۱۳۷۹با ۹ نفر عضو در قالب شرکت تعاونی تامین نیاز اعضا تاسیس شده است. افرادی میتوانستند عضو این شرکت شوند که پروانه بهره‌برداری مزرعه مرغ گوشتی داشته باشند.

در حال حاضر شرکت دارای ۳۷عضو دارای مرغداری گوشتی از شهرستان های گناباد و بجستان می‌باشد و علاوه بر این نیز به ۱۸مرغدار گوشتی غیر عضو نیز خدمات مشابه اعضای شرکت ارایه میدهد.به لحاظ تخصصی مجموعه هایی که با شرکت تعاونی همکاری میکنند توانایی ۱میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره پرورش را دارند.

با عضو گیری اعضای جدید حوزه فعالیت شرکت به شرکت تولیدی و توزیعی و تامین نیاز اعضا شد. تا اینکه این شرکت تعاونی در طی سالیان ۱۳۸۵تا ۱۳۸۸ موفق به احداث و راه اندازی اولین واحد تولیدی خود ،کارخانه خوراک طیور متشکل در شهرک صنعتی گناباد شد.

و همچنین در سال ۱۳۹۳به جهت تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ اقدام به خرید تمامی سهام شرکت سفید گوشت پرند گناباد که دارای کشتارگاه صنعتی طیور با خط کشتار به ظرفیت دو هزار قطعه در ساعت بود نمود و به تبع آن در سال ۱۳۹۵موفق به اخذ مجوز زنجیره تولید گوشت مرغ متشکل از سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور شد و از این به بعد نیز فروشگاه عرضه مستقیم محصولات پروتئینی تولیدی را در شهرستان گناباد ،بحستان و مشهد با شعار ،‌،،از مزرعه تا سفره ،، محقق شد.

چه میزان اشتغال زایی توسط شرکت تعاونی صورت گرفته است؟

در سه بخش اداری،تولیدی و توزیعی مجموعا بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند با شرایط پایدار و تحت پوشش بیمه و علاوه بر این حدود ۵۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم در مجموعه های تحت پوشش تعاونی مشغول به کار می باشند.

همان طور که از اسم شرکت تعاونی مشخص هست در حوزه طیور فعال هستید اگر ممکن هست توضیحاتی درباره کار ارایه دهید اینکه دقیقا محصول نهایی شما چه چیزی هست؟

محصول نهایی شرکت تولید گوشت مرغ و مشتقات آن می باشد که مجموع فرآیندهای لازم تا تولید محصول نهایی و عرضه و فروش آن در بازار توسط ما انجام می شود که این فرآیندها عبارتند از: تهیه جوجه یک روزه، تولید و تهیه دان،تولید و پروش مرغ به وزن استاندارد، کشتار و پرگیری مرغ زنده، تولید گوشت مرغ، قطعه کاری، قطعه بندی، بسته بندی، انجماد و در نهایت عرضه مستقیم محصولات پروتینی تولیدی و فروش که فاز نهایی این فرآیندها می باشد. شایان ذکر است که همه حلقه‌های تولیدی تحت مدیریت واحد هیات مدیره شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران متشکل گناباد در قالب زنجیره تولید گوشت مرغ متشکل مدیریت ،هدایت و راهبری می‌شوند.

چرا بخش تعاون را انتخاب کردید؟ و چه چیزی باعث حضور شما در عرصه تعاون شد ؟

با عنایت به اینکه در جهت تولید و پرورش طیور تجربه نشان داده که بدون تشکل قوی امکان تامین نیاز مواد اولیه تولید به ویژه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش، جوجه با کیفیت، نهاده و سایر خدمات مقدور نیست همچنین مبحث فروش مرغ زنده نیز امکانپذیر نیست، لذا ضرورت ایجاد تشکلی در قالب شرکت تعاونی برای مرغداران شهرستان اجتناب ناپذیر بوده است و خوشبختانه توانسته ایم کلمه تعاون را به معنای واقعی ترجمه نماییم.

از اینکه در بخش تعاون در حال فعالیت هستید رضایت دارید ؟

با انتخاب تشکل تعاونی توانسته ایم با استفاده از ظرفیت های تعاون و اعضای شرکت تعاونی از جمله سرمایه اعضا، مشارکت اعضای تعاونی و قوانین تعاونی به اهداف اعضا و تامین نیاز اعضای تعاونی پاسخ دهیم

پس از حضور در بخش تعاون رضایت دارید؟

بله قطعا چون با اندک حق عضویت در زمان تاسیس شرکت تعاونی، سود عملکرد سالیانه تبدیل به سرمایه شرکت شده و زمینه رشد و توسعه شرکت تعاونی فراهم شده است.

پیشنهاد شما برای ادامه فعالیت در مسیر حضور در بخش تعاون چیست؟

بخش تعاون که بر گرفته از آیه قرآن “تعاونو علی آلبر التقوی…” و هم چنین فرمایشات مقام معظم رهبری بهترین تشکل جهت رشد توسعه همه‌جانبه جامعه اعم از اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و عمرانی بخش تعاون است اما مشروط به اینکه با صداقت،مدیریت عالمانه، عادلانه، و با تاسی از آیات و احادیث قرآنی بهترین تشکل توسعه “تعاونی” می‌باشد. اما یکسری قوانین تعاونی ها و اسناسنامه تعاونی بایستی به روزرسانی بشود. علاوه بر این امتیازات بخش تعاون دارای یکسری مزایا و معافیت های مالیاتی می باشد که برای تولیدکنندگان بسیار جذاب می باشد و حمایت از تعاونی ها در سطح وزارت تعاون هم مزید بر این علت ها می باشد.

نقش بانک توسعه تعاون را در فعالیت های خودتان چگونه ارزیابی می کنید و چه نقشی برای بانک توسعه تعاون قایل هستید؟

بانک توسعه تعاون از آنجا که وظیفه ذاتی اش حمایت از بخش تعاون می باشد و به نوعی بانک اختصاصی تعاونی‌ها می‌باشد عملکرد قابل قبول و بسیار پررنگ و چشمگیر در فعالیت های ما و توسعه تعاونی ما داشته است. نمونه بارز آن پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در جهت توسعه فعالیتهای ما طی این سالها بوده است و بدون حضور بانک توسعه تعاون و حمایت این نهاد مالی دولتی قطعا ادامه مسیر برای ما میسر نبود. واقعیت امر این هست هیچ بانکی طی این سالها حاضر نشد بدون در نظر گرفتن سود خودش با ما همکاری کند تنها بانکی که بدون چشمداشت دست ما را گرفت بانک توسعه تعاون بود. تسهیلات اختصاصی بانک توسعه تعاون و خدمات اختصاصی ان به بخش تعاون واقعا کمک شایانی به ما کرد.

اینجا دوست دارم سوالی کلیشه ای از حضورتان بپرسم و این هست که چه نمره یا امتیازی به بانک توسعه تعاون می دهید؟

بانک توسعه تعاون در جهت توسعه این شرکت تعاونی نقش بسزایی و قابل توجهی داشته است ،از آنجا که حوزه فعالیت شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران متشکل گناباد صد درصد کشاورزی بوده و بایستی بیشتر تسهیلات بخش کشاورزی را از بانک کشاورزی دریافت میکردیم اذعان میکنم تاکنون ۹۰درصد تسهیلات مورد نیاز این شرکت تعاونی از بانک توسعه تعاون تامین شده است. امتیاز بانک توسعه تعاون ۲۰ از بیست می‌باشد. بیشترین حجم پرداخت تسهیلات را در شهرستان گناباد بانک توسعه تعاون داشته است

چه خدماتی تا به حال از سوی بانک توسعه تعاون دریافت کرده اید

تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، دریافت ضمانت نامه، ضمانت نامه صندوق توسعه تعاون جهت تضمین تسهیلات گشایش ال سی ،دریافت ارز بابت خرید واردات ماشین آلات خط تولید هم ارز ترجیحی و هم ارز نیمایی، ثبت سفارش کالا ، پیگیری و همکاری تا تحویل کالا

به عنوان یک مشتری و شریک بانک توسعه تعاون به نظر شما نقطه ضعف بانک را در کجا می بینید؟

و نقطه قوت آن را چه می دانید؟

نقطه قوت بانک توسعه تعاون مساعدت و همکاری در ارایه خدمات خوب به مشتریان ،تعاوتیها ،و شرکت های تعاونی تولیدی از تسهیلات ، خدمات بانکی

نقطه ضعفی ما تاکنون ندیدیم مگر قوانین دست و پا گیر و سیایت های انقباضی بانک مرکزی که شامل همه بانک ها می شود.

با توجه به اتفاقات اخیر در راستای هدفمندی یارانه های یکی از بخش هایی که بسیار محل بحث بود خوراک دام و اختصاص ارز به این بخش بود. چه تاثیری در فعالیت های شما داشته است؟

حذف ارز ۴۲۰۰برای تولیدکنندگان بخش دام و طیور مشکلات بسیار بزرگی ایجاد کرده که تا به حال چنین رکوردی و خسارتی به تولید کنندگان این بخش و مصرف کنندگان سابقه نداشته است.بطوریکه تولید به نصف کمتر کاهش یافته و مصرف کنندگان هم توان خرید محصولات پروتئینی را ندارند.

به نظر شما در همین لحظه مهمترین معظل و مشکلات تولید کنندگان دام و طیور و خصوصا مرغداران چیست؟ پیشنهاد شما چیست؟

در حال حاضر مهمترین مشکل عدم توازن بهای تمام شده محصولات تولیدی بخش دام و طیور می باشد.و پیشنهادهایی که دارم عبارت است از:

*اصلاح قیمت مصوب محصولات تولیدی اعم از گوشت قرمز و مرغ و مرغ زنده

*صدور کالا برگ خرید مواد پروتئینی و عدم واریز یارانه هدفمندی یارانه ها بصورت وجه نقد به حساب سرپرستان خانوار تا مردم از محل یارانه مواد غذایی خرید نمایند

*اصلاح روش و قیمت خرید تضمینی محصولات دامی مازاد تولید توسط شرکت پشتیبانی امور دام

و نهایتاً تسهیل امور مربوط به صادرات محصولات دامی و طیوری

طی سالها فعالیت در این عرصه قطعا برای شما تلخی و شیرینی های زیادی به همراه داشته است اگر بخواهید شیرین ترین خاطره تان را برای خوانندگان ما بیان کنید؟

بهترین خاطره زندگی من مربوط می شود به سال ۱۳۹۵ و می توانم بگویم بهترین وشیرین ترین رویداد زندگی ام را بانک توسعه تعاون رقم زد. لحظه تماس آقای محمدی(سرپرست فعلی مدیریت امور اعتباری فعلی و مدیرشعب سلیق بانک توسعه تعاون استان خراسان رضوی) پشت تلفن گفتند می توانیم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با وثیقه ملکی هر میزان که بخواهیم تسهیلات دریافت کنیم. یادم هست آن زمان برای تکمیل طرح توسعه کشتارگاه صنعتی طیور به شدت تحت فشار مالی بودیم و ناامید شده بودیم از ادامه کاراما این تماس و این خبر شیرین ترین خاطره من بوده و هست.

قطعا طی این سالها مخاطراتی را هم تحمل کردید به نظرتان سخت ترین و تلخ ترین خاطره شما از فعالیت در این عرصه چه بوده است؟

زمانی که بعد از اجرایی شدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا میبایست وجوه ارسالی جهت حمل ماشین آلات خط تولید کشتارگاه در کشور کره جنوبی بلوکه بشود و با تمام تلاش کارمندان بانک توسعه تعاون توانستیم وجوه را به زحمت به ایران برگشت بدهند و مجدداً ازطریق کشور دبی دوباره به شرکت تایجین کره جنوبی ارسال گردید و ماشین آلات پس از ارسال به دبی و سپس به ایران رسید.

چرا تولید را انتخاب کردید؟ در حالی که این روزها خیلی ها شرایط تولید را مناسب نمی دانند؟پشیمان نیستید؟

پشیمان که نیستیم قطعا با همه سختی ها و بالا و بلندی هایی که کار تولید دارد آن هم تولید موجود زنده اما در نهایت شما یه نشاط و یک آرامشی را احساس می کنید وقتی نتیجه فعالیت و سختی ها را مشاهده می کنید.

من وهمکارانم از سال ۱۳۸۰با احداث مزرعه تولیدی مرغ گوشتی و سپس مدیریت زنجیره تولید گوشت مرغ با تولید و تأمین گوشت مرغ عجین شده و امکان خروج از این بخش را نداریم هرچند که به این حرفه و تولید علاقه مند هستیم و علی رغم فراز و نشیب این بخش بازهم زمانیکه رضایت کارگران ،محصول تولیدی با کیفیت ،و اینکه در تامین سبد غذایی اقشار مردم و هموطنان عزیز ایفای نقش داریم در آن لحظه رضایت قلبی خودم و همکاران خود را پر رنگتر میبینم باز انگیزه ادامه راه در انسان دوچندان میشود.

در پایان اگر مطلبی هست که بین سوالات مطرح نشده و به نظر شما باید پرسیده می شد بیان بفرمایید؟

در حال حاضر در این شرایط جنگ سخت اقتصادی که چندین سال متوالی حضرت آقا مهمترین مسأله کشور را اقتصاد و اشتغال عنوان فرموده‌اند ،لذا ما سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با تمام توان و ظرفیت خود در میدان مبارزه حضور داریم اما از سیستم بانکی کشور که مهمترین نقش را در این برهه از زمان عهده‌دار هستند انتظار داریم که از صدور بخشنامه های انقباضی و لحظه ای دست بردارند و اکنون که نیازمند حمایت هستیم کما فی السابق قفل پرداختی بانک‌ها را باز نمایند تا بیش از این تولید کنندگان بزحمت نیفتند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما دادید با وجود همه مشغله هایی که دارید سخن پایانی اگر دارید بفرمایید.

خواستم از این فرصت استفاده کنم و از همه کارکنان شریف بانک توسعه تعاون تقدیر و تشکر کنم که طی این سالها همیشه در کنار ما بوده اند و به قول فوتبالی ها یار دوازدهم ما بوده اند. از کارکنان شریف بانک توسعه تعاون شعبه گناباد از مدیری شعب استان آقای امین بیدختی واقعا تشکر ویژه دارم که همیشه از ما حمایت کردند. ممنون از دعوت و مصاحبه تون ان شاالله برای خوانندگان مفید واقع شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا