اقتصاد کلان

هدف دولت رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است

وزیر جهادکشاورزی گفت: هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است و ظرفیت‌های ایران هم حکایت از این جایگاه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مراسم آغاز سال زراعی جدید با حضور رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان پیشرو و برتر ظهر امروز در محل اجلاس سران برگزار شد.

همچنین بخوانید

در این مراسم رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی از اهمیت کشاورزی، رسیدن به خودکفایی، تامین امنیت و اقتدار غذایی، پایداری تولید، بی نیازی  به واردات، توجه به صادرات، اهمیت علم و دانش در بخش کشاورزی سخن گفتند.

سید جواد ساداتی نژاد در  این مراسم گفت: رئیس جمهوری با حضور در وزارت جهاد کشاورزی و در نشست نظارت ستادی طرحی را به عنوان ماموریت وزارت جهاد کشاورزی  با عنوان تامین غذای با کیفیت، سالم، ارزان با منشا داخلی  ابلاغ کردند که این یک اتفاق جدید برای وزارت جهاد کشاورزی در آغاز سال دوم دولت سیزدهم شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طرح اصلاح الگوی کشت که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، طبق قانون در روزهای آینده ابلاغ می شود.

اجرای طرح بخشودگی آب بهای بخش کشاورزی

وی اضافه کرد: طرح مشوق بخشودگی پلکانی آب بهای بخش کشاورزی که در جلسه مطرح شد با وزارت نیرو در حال تکمیل است که قبل از فصل زراعی ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین به توسعه کشت گلخانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت:انتقال محصولات آب بر به گلخانه و ایجاد مجتمع های گلخانه ای در کشور از فعالیت هایی است که در سال زراعی جدید در  این وزارتخانه پیگیری می شود. همچنین انتقال تولید علوفه به مراتع برای بردن زمین های آبی به کشت محصولات اساسی از دیگر اقدامات وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

 ساداتی نژاد تصریح کرد: انتقال سیاست قیمتی به سیاست های غیر قیمتی که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده و توانسته تولیدات را افزایش بدهد از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت جهادکشاورزی در سال زراعی جدید است. برای مثال برزیل که یک کشور واردکننده بود با این تغییر سیاست غیرقیمتی امروز به تولیدکننده ۲۰ درصد غذای جهان تبدیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در سال زراعی گذشته برای اولین بار اعلام قیمت تضمینی قبل از شروع فصل کشت اتفاق افتاد و در ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت خرید تضمینی گندم با توجه به بحران ناشی از جنگ اوکراین و روسیه ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان شد که نتیجه این اقدام افزایش تولید گندم به ۱۱ میلیون تن، جو ۲۰ درصد و برنج ۲۷ درصد، ذرت علوفه ای، پنبه و سایر محصولات شد.

بنابر گفته ساداتی نژاد سند تدوین کشاورزی قراردادی که از اول دولت سیزدهم برای نخستین بار در  کشور به طور گسترده شروع شد مراحل آزمایشی خود را طی کرده و در سال زراعی جدید  به صورت گسترده اجرا می شود.

وی در ادامه افزود: سند تامین مالی را بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار برای حمایت از کشت قراردادی تصویب و ابلاغ کرد تا بانک های کشور از این طرح حمایت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در بحث مبارزه با آفات اقدامات خوبی انجام شد؛ به طوری که از ۷ میلیون تن خریداری شده ۷۰۰۰ تن سن زدگی داشتیم.
 
 وی در ادامه گفت: در صدور اسناد کشاورزی ۸۰ درصد نسبت به سنوات گذشته و بیش از ۳۰درصد رفع تداخلات در ده ماهه گذشته انجام شد و قصد داریم تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی را سنددار کنیم.

ساداتی نژاد با بیان این که تا امروز ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک کشاورزی به کشاورزان داده شد گفت: این رقم در سال گذشته ۳۱ هزار میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از تولیدکنندگان و تقویت سرمایه در گردش هم اتفاقاتی خوبی افتاده است، گفت: در حالی که جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورها را در تامین مواد غذایی دچار کمبود کرده بود اما در کشور ما حتی با وجود هدفمندسازی یارانه ها و سختی هایی که پیش روی تولید کنندگان بود هیچ کمبودی ایجاد نشد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه همه کشاورزان ما در ایران نمونه هستند گفت، زیرا علیرغم تحریم، خشکسالی و کم‌آبی همه تلاش خود را برای تولید انجام می‌دهند.

به گفته وی برخی از کشاورزان پیشرو هستند و فاصله کشاورز پیشرو تا متوسط تولید در کشور ۱۰ برابر است. این یعنی می توانیم در همین آب و خاک در برخی محصولات  ۱۰ برابر ارتقا یابیم که با علم و دانش این موضوع امکانپذیر است.

وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت: هدف دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است. ظرفیت های ایران هم حکایت از این جایگاه دارد. باید به این کرسی در منطقه یعنی رسیدن به قدرت  غذایی برسیم. همچنین اعلام می‌کنیم با جدیت تمام در راستای تحقق خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا