صنعت، معدن، تجارت

شرکت دخانیات در سال‌های گذشته به نقطه صفر رسیده بود

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: در سالهای گذشته شرکت دخانیات مسیری را طی کرده بود که به نقطه صفر و منفی برسد و تولیدات آن متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد شیخان در مراسم رونمایی از شناسنامه الکترونیکی کشاورزان اظهار داشت: اسفند سال گذشته بذری را با هم در زمین کاشتیم که امروز نهال آن سر برافراشته و اگر این نهال را زمستان امسال حمایت کنیم و از مافیای سیگار دور نگه داریم تبدیل به درختی تنومند می‌شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران افزود: از ابتدای حضورم در دخانیات اعلام کردم که دولت سیزدهم علاقه مند به برقراری عدالت و مبارزه با تبعیض و فساد است. متأسفانه شرکت دخانیات در پیکره خود درگیر مسائلی بود که هم تبعیض در آن زیاد بود و هم امکان رانت و ویژه خواری فراهم شده بود. در اولین اقدام کشاورزانی که در این فرایند مورد ظلم قرار گرفته بودند شناسایی کردیم.

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران ادامه داد: کشاورزان توتون و تنباکوکار حلقه اول تولید دخانیات هستند و با حمایت‌هایی که می‌شود امیدواریم بخشی از ظلم‌هایی که بر آنها شده بود جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: بسته حمایتی از کشاورزان را تدوین کردیم و تلاش کردیم تا خواسته آنها تأمین شود. در مرحله دوم خرید همه محصولات توتون و تنباکو بود که در موقع برداشت علاقه مند بودیم به وعده خود عمل کنیم.

شیخان یادآور شد: اولین موضوعی که به همکاران خود در بخش خرید محصول اعلام می‌کنم این است که همه محصولات توتون و تنباکو در ۱۰ استان را شناسایی و خرید کنند و سخت‌گیری که در گذشته شده بود و محصولات در ۳۶ رتبه سطح بندی می‌شد کنار گذاشته شود. مسئولان خرید محصولات باید به نفع کشاورزان تصمیم گیری کنند.

وی تصریح کرد: موضوع دوم این است که چه اتفاقی افتاد که توتون و تنباکوی ما از قیمت‌های جهانی فاصله گرفت و چه کسانی آن را به پایین‌ترین سطح آوردند و حال که می‌خواهیم قیمت‌ها را به سطح جهانی برسانیم چه مراحلی را باید طی کنیم؟ متولی خرید پیمان‌های کشت توتون و تنباکو طرف قرارداد با کشاورزان خود شرکت دخانیات است. در قیمت گذاری محصول از کشاورزان معذرت خواهی کردیم اما به هنگام خرید نظر کشاورزان تأمین نشد.

وی گفت: یک کمیته جدید در دخانیات شکل گرفته و قیمت‌ها بار دیگر به نفع کشاورزان تجدیدنظر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: از آنجا که جریانات خارج از شرکت علاقه مند نیستند تا پیوند میان شرکت دخانیات و کشاورز شکل بگیرد تلاش می‌کنیم تا سال آینده توتون و تنباکوی ایرانی همطراز قیمت‌های جهانی نرخ گذاری شود.

شیخان تاکید کرد: در داخل کشور شرکت‌هایی فعال هستند که در سال ۸۱ با نگاه مبارزه با قاچاق به تولید سیگار در داخل پرداختند ولی هیچ نسبتی با حوزه کشت توتون و تنباکو ندارند. وزارت صمت باید این شرکت‌ها را به خرید توتون و تنباکوی داخلی ملزم کند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی انتقاد از نگاه یکسان به شرکت دخانیات ایران و شرکت‌های چندملیتی تولید سیگار است که در دولت گذشته تبعیض‌آمیز بود. چرا شرکتی که سالانه حجم زیادی ارز از کشور خارج می‌کند حق انحصار بدهد شرکت دخانیات هم همین رقم را پرداخت کند؟

مدیر عامل شرکت دخانیات با انتقاد از مالیات ارزش افزوده ۳۰ درصدی برای شرکت دخانیات ایران گفت: صنعت دخانیات به تنهایی ظرفیت ایجاد ۱۰۰ هزار شغل را دارد.

شیخان درباره علت راه اندازی سامانه شناسنامه الکترونیکی کشاورزان طرف قرارداد با شرکت دخانیات ایران اظهار داشت: هدف از راه اندازی این شناسنامه الکترونیکی حرکت در راستای الگوی کشت حاکمیتی بود چون کالای تولید می‌کنیم که شاید محصول استراتژیک و اول کشور نباشد اما وقتی ظرفیت بالایی برای اشتغال دارد و سابقه ۱۰۰ ساله در کشور توتون و تنباکو داریم لذا باید کشاورزان آن ساماندهی شده و کد رهگیری داشته باشند.

وی به لزوم برقراری ارتباط تنگاتنگ و دوسویه میان شرکت دخانیات ایران با کشاورزان تصریح کرد: مزیت‌های ویژه برای کشاورزان در نظر گرفته‌ایم و حاضر هستیم آنها را در فروش محصول نهایی سهیم کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات متأسفانه در سال‌های گذشته در شرکت دخانیات ایران مسیری طی شد که این شرکت به نقطه صفر و منفی برسد و حتی تولید آن متوقف شود. زمانی شرکت دخانیات به تنهایی سالانه ۲۵ میلیون نخ سیگار تولید می‌کرد ولی الان به رقم غیرقابل قبولی رسیده است.

وی تاکید کرد: در سال جدید می‌خواهیم اولاً کشاورز بازیگر اصلی دخانیات باشد و ثانیاً دخانیات بتواند حجمی از تولید داخل را به بازار عرضه کند تا عرضه تولید محصولات خارجی قطع شود.

شیخان گفت: کشاورزانی که در این سامانه شناسایی می‌شوند گواهی تأیید محصول دریافت کرده و از مکمل‌های تشویقی بهره مند خواهند شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا