انرژی

ثبت رکورد تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی از ثبت رکورد تولید ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت در نیروگاه‌های حرارتی طی نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این میزان تولید معادل ۹۵ درصد کل انرژی تولیدی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالرسول پیش آهنگ امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه‌ها گفت: تامین سوخت نیروگاه‌ها به واسطه وزارت نفت صورت می گیرد. در همین راستا جلسات متعددی را با این وزارتخانه داشته‌ایم و اکنون پیش بینی‌های لازم برای ذخیره سوخت صورت گرفته است.

وی افزود: دی و بهمن هر سال نیاز مصرف سوخت را به وزارت نفت اعلام می‌کنیم و مطابق برنامه‌ریزی امسال نیز این مساله صورت گرفته و باید گفت که روزانه در تابستان ۳۰ میلیون لیتر معادل سوخت مصرف کردیم که این عدد ۳ برابر تولید گازوئیل کشور است.

او ادامه داد: ۲۶۰ میلیون گازوئیل و مابقی سوخت مایع برای مخازن پیش بینی شده است به طوری که ۳ و نیم میلیارد گازوئیل، ۳ میلیارد مازوت، تا پایان آبان باید در ذخایر تامین شود تا به عدد معقولی در این مدت برسیم.

پیش آهنگ در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر برنامه صنعت برق برای از رده خارج کردن  نیروگاه‌های فرسوده گفت: برنامه‌ریزی‌های مشخصی را برای این مساله در نظر گرفته ایم تا بتوانیم از محل صرفه جویی سوخت نیروگاه‌های جدیدی را احداث کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر ۳ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده، در کشور وجود دارد که باید در یک برنامه ۳ تا ۴ ساله این نیروگاه‌ها را به مرور از مدار خارج کنیم. اما تا زمانی که واحد جدید وارد مدار نشود، نمی توانیم این نیروگاه‌ها را در مدار نداشته باشیم.

او با اشاره به اهم دست آوردهای تولید برق حرارتی در دولت سیزدهم گفت: رکورد جدید افزایش ظرفیت واحدهای حرارتی با بهره برداری ۴۳۰۶ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید ثبت رکوردی در این حوزه بوده است. همچنین با احتساب احداث ۱۰۵۱ مگابایت نیروگاه جدید تا پایان شهریورماه به رکورد ۵۳۵۷ مگاوات در افزایش ظرفیت نیروگاهی خواهیم رسید.

وی با اشاره به راندمان نیروگاه‌های حرارتی گفت: در سال گذشته شاهد افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۳۹.۲ درصد بودیم که این عدد در سطح جهانی عدد قابل قبولی است.

او همچنین از ثبت رکورد جدید ساخت واحدهای نیروگاهی با نصب و راه‌اندازی یک واحد گازی جدید نیروگاهی در استان سمنان، طی مدت زمان ۸ ماه خبر داد و افزود: تحقق ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۸ درصد، یک رکورد قابل قبول بوده چراکه این عدد در رکوردهای جهانی ۹۵ درصد است.

وی درباره انجام تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی گفت: از مهرماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱ به میزان ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگابایت برای دوره اوج بار، تعمیرات نیروگاهی صورت گرفت که عدد قابل توجهی است.

او با بیان این که ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می شود، تصریح کرد: ۳۲.۲ درصد معادل ۲۳ هزار و ۲۳۹ مگاوات متعلق به بخش دولتی و ۶۷.۸ درصد معادل ۴۹ هزار و ۳۲ مگاوات متعلق به بخش خصوصی است و باید گفت که ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور در حال حاضر ۸۸ هزار و ۷۲۵ مگاوات بوده که از این میزان ۸۱.۲ درصد را نیروگاه‌های حرارتی در برمی‌گیرد.

 وی با اشاره به برنامه‌های تولید نیروگاه‌های ذغال سنگ گفت: ۵۰۰۰ مگاوات تولید نیروگاه ذغال سوز در کشور برنامه‌ریزی شده که ژنراتور و توربین آن در سایت است. روی بویلر ذغال سوز تجربه کمتری داریم که مپنا با جوین خارجی طراحی بویلر را انجام داده‌اند. در همین راستا در طبس احداث واحد ذغال سوز در برنامه داریم که متعلق به شرکت مادر تخصصی است.

او درباره ورود سوخت میعانات به نیروگاه‌های کشور تصریح کرد: مخازن کروی شکلی را باید برای این مساله بسازیم که دوره آزمایشی این کار انجام شده و باید تامین مالی صورت بگیرد که با همکاری سازمان برنامه و بودجه این کار را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این که ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده پیش بینی شده که منابع آن از محل منابع سازمان بودجه تامین می‌شود و اولین آن در ری اجرا خواهد شد.

او با بیان این که در چهار سال فعالیت دولت سیزدهم باید به ۳۵ هزار مگاوات تولید دست یابیم اظهار کرد: ۱۵ هزار مگاوات مختص به نیروگاه‌های حرارتی ۱۰ هزار مگاوات برای صنایع انرژی بخش و ۱۰ هزار مگاوات برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. تعهد ما در سال اول انجام شده و توانستیم ۶۰۰۰ مگاوات تولید را در سال اول رقم بزنیم و برنامه‌ریزی برای ادامه کار نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از حدود یک ماه پیش از شورای اقتصاد مصوبه جدید اخذ کردیم تا ۲۶۵۰ مگاوات از محل ماده ۱۲ داشته باشیم تاکید کرد: این موضوع به پیشنهاد سازمان برنامه مطرح شد و بدون یک رای مخالف مورد امضاء قرار گرفت؛ علاوه بر این به دنبال توسعه نیروگاه‌های بخش بخار هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا