بورسبورس اوراق

جلوگیری از خروج سرمایه انسانی موجب بهروری تولید می‌شود

روح الله شهنازی گفت: میزان کارآفرینی و نیروی انسانی در تولید اهمیت دارد و باید توجه داشته باشیم کارآفرینانی که در کشور به فعالیت مشغول هستند باید ضمن خلاق بودن، میزان فن آوری و اعتماد به نفس آنها در سطح جهانی بالا، قابلیت بازارسازی در سطح جهانی داشته و نگرش درون منطقه‌ای و جهانی آن‌ها محدود نباشد.


یک استاد دانشگاه مشکلات بنگاه‌های کشور را به دو دسته سطح خرد و مشکلات سطح کلان تقسیم کرد و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: مهمترین مشکل اصلی بنگاه‌ها در سطح خرد، تامین سرمایه مالی است. در واقع حل مشکلات اقتصادی کشور از اصلاح فضای کسب و کار آغاز می‌شود زیرا این فضا در داخل کشور نامناسب است.

روح الله شهنازی با اشاره به اینکه کشور نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی بسیاری است، افزود: به منظور افزایش میزان خالص سرمایه در کشور باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها در جهت جذب سرمایه های داخلی و خارجی بوده و فضای مناسبی برای آن فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با جلوگیری از خروج سرمایه‌های انسانی و وارد کردن این افراد به بخش‌های تولید می‌توان تولید را احیا کرد.

شهنازی با بیان این مطلب که بهره‌وری در تولید تاثیرگذار است، تصریح کرد: توجه به بهره‌وری نیازمند افرادی است که بهره‌وری برای آنها اهمیت داشته باشد. میزان کارآفرینی و نیروی انسانی در تولید اهمیت دارد و باید توجه داشته باشیم کارآفرینانی که در کشور به فعالیت مشغول هستند باید ضمن خلاق بودن، میزان فن آوری و اعتماد به نفس آنها در سطح جهانی بالا، قابلیت بازارسازی در سطح جهانی داشته و نگرش درون منطقه ای و جهانی آن‌ها محدود نباشد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نظام آموزشی که نیروی انسانی در آن پرورش می‌یابد در سرمایه‌گذاری موثر است. نیروهای انسانی آموزش دیده در مراکز آموزشی یک ویژگی از بهره‌وری را داشته و فاقد ویژگی دیگر هستند. این دو ویژگی شامل کارایی و اثربخشی است. کارآیی به این معنی است که نیروی انسانی توانایی خوب کار کردن دارد و اثربخشی یعنی این نیرو، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: نیروهای انسانی موجود در کشور نیروهای کارایی هستند که از نظر آموزش و سنجش از بسیاری از دانشگاه‌های خارجی بهتر هستند اما از نظر بهره‌وری تا حدودی اثربخشی مناسب ندارند. بنابراین، آموزش و پرورش باید در راستای مسئولیت اجتماعی بوده و افراد دارای ویژگی‌های کارآفرینانه و خلاقانه باشند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا