امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت ۵۶ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی اردبیل

اردبیل-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خشکسالی و حوادث غیرمترقبه در سال‌جاری بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال به محصولات کشاورزی اردبیل خسارت وارد کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، نادر تقی‌زاده عصر شنبه در جلسه ستاد بیمه کشاورزی استان و کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان اظهار کرد: خشکسالی و حوادث غیرمترقبه در سال‌جاری بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال به محصولات کشاورزی اردبیل خسارت وارد کرده است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به دلیل وابستگی به شرایط آب و هوایی، بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی می‌بیند، گفت: انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش عوامل خسارت انواع مخاطرات در بخش کشاورزی از ضروریات بوده و باید جدی گرفته شود و برای کاهش مخاطرات باید اقدامات لازم عملیاتی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: تضمین بهره‌وری و کاهش نگرانی جامعه هدف یعنی بهره‌برداران حوزه کشاورزی از مخاطرات طبیعی از انتظارات منطقی است که مسئولان اجرایی باید تدابیر لازم را در این خصوص بیاندیشند.

تقی‌زاده ادامه داد: پایش به هنگام مخاطرات جوی و اعلام هشدار به موقع، اقدامات پیشگیرانه در خصوص سرمازدگی، یخبندان، سیل، زلزله و انواع آفات و بیماری‌ها از جمله راهکارهای پیشگیرانه می‌تواند باشد.

وی بیمه محصولات کشاورزی را یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جبران خسارت ناشی از مخاطرات طبیعی عنوان کرد و گفت: اقداماتی مانند رعایت الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها، اجرای کشاورزی حفاظتی‌، اجرای سیستم آبیاری نوین‌، اصلاح خطوط انتقال آب و کاشت محصولاتی که نیاز آبی کم دارند از جمله اقدامات مقابله با تنش خشکی در بخش کشاورزی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا