بورسبورس اوراق

تغییرات جدید باعث کاهش هیجانات بازار می‌شود

علیرضا قدرتی گفت: افزایش دامنه نوسان و اثرگذاری بازارگردان‌ها شاید به نوعی بتواند رفتارهای هیجانی را در بازار کاهش دهند اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه دوران خوبی را با برنامه‌ریزی درست و مدیریت بهتر پیش رو داشته باشد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ساختار بازار سرمایه کشور نسبت به گذشته متنوع‌تر شده است به بورسان گفت: وجود تعداد زیادی از مشاوران، بازارگردانان، سبدگردان‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه طی ۳، ۴ سال اخیر، باعث گسترده شدن بازار سرمایه شده است.

علیرضا قدرتی در این باره افزود: به طور قطع وجود چنین تغییراتی به عنوان میخ‌های محکم، می‌تواند بازار سرمایه را در مقابل بادها و تلاطمات اقتصادی استوارتر نگه دارد.

به گفته این کارشناس؛ به واسطه حضور سهامداران خُرد، رفتارهای هیجانی بر بازار سرمایه غلبه کرده است که امیدواریم با ساختار جدید و تغییراتی که در این حوزه اتفاق افتاده، رفته رفته شاهد کاهش رفتارهای هیجانی در بازار باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه حضور انواع مختلف شرکت‌ها با موضوع فعالیت‌های مختلف، باعث گسترده شدن سفره بازار سرمایه شده است، اعلام کرد: تعداد شرکت‌های دولتی طی سال‌های اخیر به بازار سرمایه رشد داشته است و حضور این شرکت‌ها تاثیر بسیار زیادی از بعُد ملی و اقتصادی به همراه داشته است.

وی بر حضور دیگر شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی، شبه دولتی و سایر نهادها در بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: با ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه، می‌توان کشتی اقتصادی کشور را بزرگ‌تر، شفاف‌تر کرد تا از تلاطمات اقتصادی راحت تر عبور کند.

قدرتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مساله برجام مساله و دغدغه بازار سرمایه نیست، بیان کرد: مساله برجام یک مساله ملی، اقتصادی و سیاسی است که نمی‌توان اثر ان را از بازار سرمایه جدا کرد.

وی عنوان کرد: مساله برجام طی سال‌های گذشته هم بر اقتصاد کشور تاثیر داشته و هم اکنون نیز در صورت توافق و یا عدم توافق، در اجزا و پیکره اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت و بازار سرمایه هم به عنوان دماسنج و تالار شیشه ای اقتصاد کشور نمی تواند از این مساله مصون بماند و به طور قطع در میان مدت و بلندمدت در افزایش و یا کاهش شاخص‌ها، سودآوری شرکت‌ها، رفتارهای هیجانی و تحلیل‌های مقطعی و کوتاه مدت تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سرنوشت سیاسی برجام برای بسیاری از دولتمردان و مسئولان عالی رتبه کشور هنوز مشخص نیست اما باید در نحوه مواجهه و نحوه مدیریت دارایی‌های خود دست به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های درست بزنیم.

قدرتی با اشاره به وجود رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه و نبود متولیان بزرگ در بازار، گفت: در بازارهای بزرگ دنیا متولیان و فعالان بزرگ حقوقی هستند که مدیریت بازار را انجام می‌دهند و اجازه نوسانات جدی را نمی‌دهند اما متاسفانه در بازار سرمایه کشور نقش افرادی که رفتارهای هیجانی می‌کنند پرنگ‌تر است.

وی به راهکارهای سازمان بورس به منظور بهبود شرایط در بازار اشاره کرد و گفت: افزایش دامنه نوسان و افزایش اثرگذاری بازارگردان‌ها شاید به نوعی بتواند رفتارهای هیجانی را در بازار کاهش دهند اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه دوران خوبی را با برنامه‌ریزی درست و مدیریت بهتر پیش رو داشته باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا