بانکبانک و بیمه

معاملات بورس شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود/ بکارگیری آزمایشی رمز ریال در دو بانک و دو فروشگاه

علی صالح آبادی گفت: معامله در بورس مشمول حساب‌های تجاری نیست، کسی خانه بفروشد و چند میلیارد هم به حسابش واریز شود باز هم شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایبنا، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری در خصوص موضوع حکمرانی ریال اظهار داشت: حکمرانی ریال به معنی افزایش شفافیت در اقتصاد است و سرمایه‌هایی در اقتصاد ملی وجود دارد به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود. یکی از مهمترین حوزه‌های مولد اقتصادی بخش تولید است. باید کمک کنیم با تشویق و مشوق سرمایه‌ها به سمت فعالیت مولد اقتصادی و تولیدی هدایت شود تا منجر به رشد اقتصادی شود. همچنین فعالیت‌هایی که در راستای پولشویی است مورد رصد و توجه قرار می‌گیرد تا با فعالیت‌های پولوشویی مبارزه شود.

وی افزود: اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده و تقریباً عمده کار در خصوص حکمرانی ریال انجام شده است. یکی این اقدامات به موضوع چک برمیگردد. ما امروز خوشبختانه در موضوع چک تحول خوبی اتفاق افتاده است. در گذشته چک‌هایی که داشتیم بعضاً وصول نمی‌شد و کسی که چک را صادرکننده چک دریافت میکرد مطمئن نبود که در زمان سررسید چک به مبلغ چک دست پیدا می‌کند یا خیر؛ بنابراین در گذشته چک‌ها بعضا وصول نمی‌شد و اطمینان از دریافت چک وجود نداشت، اما امروز اعتبار به چک برگشته است و باعث شفافیت و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی شده است.

به گفته صالح آبادی قانون جدید چک که در مجلس مصوب شد سامانه‌های زیادی برای آن پیاده سازی شد و آخرین بخش آن مسدودی حساب وجوه چک برگشتی از سایر حساب‌ها بود که انجام شد.

رفع سوءاثر از چک به ۳ روز کاهش یافته است

با اقدامات متعدد در راستای قانون جدید چک، اعتبار صادرکننده چک قابل بررسی است و باعث شد تا در یکماه گذشته رفع سواثر از چک به تنها ۳ روز کاهش پیدا کند و تعداد چک‌های برگشتی ۲۰۰ هزار فقره کاهش یابد. در واقع به اندازه کسری موجودی چک از سایر حساب‌ها مسدود می‌شود و این اقدام بسیار مناسبی برای اعتباربخشی به چک است. بنابراین یک شفافیت خوبی را در حوزه ریال در کشور ایجاد کرد.

بکارگیری آزمایشی رمز ریال در دو بانک ملی و ملت آغاز شده است

وی در ادامه اظهار داشت: در بحث رمز ریال ما وظایف خودمان را در بانک مرکزی انجام داده ایم و الباقی در حوزه وزارت صمت است تا رمزارز استخراج شده در یک سامانه قابل استفاده برای واردات کالا باشد. صالح آبادی تاکید کرد: رمز ریال هم تا پایان شهریور قرار بود راه‌اندازی شود و اکنون در مرحله قبل از آزمایش و در دو بانک ملی و ملت با ۲ فروشگاه با مبلغ ۱ میلیارد تومان شروع شده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی افرادی که مجوز استخراج رمزارز داشته باشند می‌توانند برای واردات از رمز ارز استخراج شده استفاده کنند.

صدور شناسنامه مالیاتی برای ۸.۵ میلیون کارتخوان فعال در کشور

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: امروز حدود ۸.۵ میلیون کارتخوان فعال  در کشور داریم که همه دارای شناسنامه مالیاتی است. وی افزود: اصل موضوع تفکیک حساب‌های تجاری هم ساماندهی کارت‌خوان‌ها بود که به صورت کامل انجام شده است.

معاملات بورس شامل حساب‌های تجاری نیست

صالح آبادی در خصوص حساب‌های تجاری با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰۰ نفر حداکثر ۳ نفر مشمول حساب‌های تجاری می‌شوند اظهار داشت: ۱۰۰ تراکنش واریزی با ۳۵ میلیون تومان وحی منزل نیست و صرفا یک نشانه برای شناسایی حساب‌های تجاری است.

وی همچنین تاکید کرد: معامله در بورس مشمول حساب‌های تجاری نیست، کسی خانه بفروشد و چند میلیارد هم به حسابش واریز شود باز هم شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود. این در حالی است که صندوق‌های خانگی هم تجاری نیست، کار تجاری به معنی کاسبی و معاملات زیاد مالی است.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌داند که حساب‌ش تجاری محسوب می‌شود و به سازمان مالیات اعلام کند از مزایا و مشوق‌ها بهره‌مند می‌شود.

مشوق‌های مختلف بانکی برای دارندگان حساب‌های تجاری

به گفته صالح آبادی مشوق‌های مختلفی برای صاحبان حساب‌های تجاری در نظر گرفته شده است به عنوان نمونه نقل و انتقال بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بانک نیاز به مستندات دارد، اما برای حساب‌های تجاری تا ۱ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. همچنین برای اخذ دسته چک نیز مشوق لازم درنظر گرفته شده است. برداشت و واریزی‌های روزانه و ماهانه نیز افزایش یافته است. همچنین کادمزد‌های بانکی برای دارندگان حساب‌های تجاری کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا