اقتصاد کلان

درآمدهای حاصل از توافق برجام صرف امور اساسی کشور شود

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: در صورت توافقات هسته‌ای و به ثمر رسیدن برجام، همه درآمدهای مرتبط به برجام باید طبق یک برنامه و نقشه راه دقیق صرف امور اساسی که از توجیه کامل اقتصادی برخوردار هستند، شود.

همچنین بخوانید

شهلا عموری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اثرگذاری برجام بر اقتصاد اظهار کرد: هر بیان مثبتی که مرتبط به برجام باشد بر بازار اثرگذاری مستقیم دارد و اگر برجام به‌ صورت قطعی به سرانجام برسد، طبق تجارب قبلی شاهد نوسانات فوری و هیجانی و ریزش‌های عمده در بازار ارز و سکه و به‌ تبع آن سایر کالاها و محصولات داخلی و خارجی خواهیم بود.

وی افزود: آنچه که در بحث پسابرجام و اثرگذاری آن بر اقتصاد و وضعیت زندگی مردم مهم است میزان و مدت پایداری قیمت‌ها است. در این زمینه هنر سیاست‌گذاران اقتصاد کشور به ‌ویژه بانک مرکزی، نحوه تعامل علمی و غیرانفعالی با شرایط کاهش قیمت‌ها است تا شاهد ثبات در بخش‌های مورد نظر باشیم.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: کنترل نرخ تورم و بهره‌های بانکی در کنار ایجاد ثبات قیمت‌ها، جلوگیری از نوسانات بازار و کاهش نرخ بیکاری از جمله مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی است و در این زمینه باید برای مهار و مدیریت شوک‌های روانی ناشی از افزایش احتمال توافق با طرف‌های برجامی که قطعا منجر به کاهش‌های ناپایدار و آنی در قیمت‌ها به‌ویژه ارز و سکه می‌شود، برنامه‌ای کاربردی داشته باشد.

عموری ادامه داد: در فرض توافق نهایی و قطعی در برجام و تزریق ارزهای بلوکه‌شده به خزانه کشور و همچنین رفع تحریم‌های مختلف خصوصا بازگشت فروش نفت به حالت طبیعی که زمینه ساز ارزآوری بزرگی برای بانک مرکزی است، باید برنامه‌ای علم محورانه و برگرفته از تجارب گذشته از قبل طراحی و تهیه کرد تا بتوان در پسا برجام شاهد شرایط پایدار اقتصادی در کشور باشیم.

وی افزود: در صورت توافقات هسته‌ای و به ثمر رسیدن برجام، منابع ارزی که هم‌زمان با توافق یا به‌تدریج آزاد خواهد شد، همچنین درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای مرتبط با برجام باید طبق یک برنامه و نقشه راه دقیق صرف امور اساسی که از توجیه کامل اقتصادی برخوردار هستند شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: مدیریت منابع به این روش منجر به تقویت پایه‌های اقتصادی کشور خواهد شد و به‌ تدریج خود را در حوزه‌های مختلف رفاه عمومی همچون مهار تورم، کاهش بیکاری، رونق کسب‌وکار و تجارت خارجی و … نشان خواهد داد.

عموری در پایان با اشاره به نقش مهم بانک مرکزی در مدیریت و هدایت صحیح منابع مالی – ارزی کشور در پسابرجام گفت: در پسابرجام هدایت صحیح منابع مالی – ارزی کشور به عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم با اتخاذ تدابیر حساب شده از سوی این بانک، شاهد بهترین بهره‌برداری و استفاده در مراحل پیش‌رو به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی و … باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا