اقتصاد کلان

هند در آستانه افزایش نرخ بهره

هند ممکن است با افزایش تورم، نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اکونومیک، تحلیلگران گفتند که بانک مرکزی هند ممکن است در این ماه نرخ‌های بهره را ۵۰ واحد پایه دیگر افزایش دهد زیرا داده‌ها نشان می‌دهد که تورم در ماه آگوست بیشتر از حد تحمل بانک مرکزی افزایش یافته است.

داده‌های منتشر شده نشان داد که نرخ تورم خرده فروشی هند در ماه آگوست از ۶.۷۱ درصد ماه قبل به ۷.۰ درصد افزایش یافت. رقم ماه آگوست کمی بالاتر از ۶.۹ درصدی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند و تورم بالاتر مواد غذایی به افزایش نرخ سرفصل کمک کرد.

راهول باجوریا، اقتصاددان ارشد هند در بانک بارکلیز گفت: از منظر سیاست، یک ماه دیگر تورم بالاتر از هدف، راه را برای انقباض بیشتر پولی در نشست بعدی کمیته سیاست پولی (MPC) در ۳۰ سپتامبر باز می‌کند.

باجوریا در یادداشتی گفت: چشم‌انداز رشد نسبتاً انعطاف‌پذیر، همراه با رشد اعتباری قوی و تورم اصلی ثابت، تمرکز بانک مرکزی هند (RBI) را به‌طور محکم بر مدیریت تورم حفظ خواهد کرد.

بر اساس محاسبات بارکلیز شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی در ماه آگوست ۶.۱۷ درصد افزایش یافت.

شیلان شاه، اقتصاددان ارشد هند در کاپیتال اکونومیکس اظهار کرد: واضح است که تورم نامطلوب بالا باقی می‌ماند و داده‌های ماه آگوست برای کاهش نگرانی چندین عضو کمیته سیاست پولی که همچنان لحن تقریباً ستیزه‌جویانه دارند کمکی نمی‌کند.

شاه انتظار دارد که بانک مرکزی هند در دو جلسه بعد از نشست سپتامبر به افزایش ۲۵ واحد پایه روی آورد و نرخ رپو را در سه ماهه اول سال آینده به ۶.۴۰ درصد برساند.

بانک آی دی اف سی (IDFC) اشاره کرد که بارندگی ناهموار موسمی منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در دو هفته اول سپتامبر شده است. در نتیجه، برآورد اولیه برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر با رقم ۷.۳ درصد نامطلوب است.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که تورم در سال مالی جاری به‌طور متوسط ‌۶.۷ درصد باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا