انرژی

مذاکرات دولت آلمان برای مالکیت سه شرکت گاز

آلمان در اقدامی تاریخی برای جلوگیری از فروپاشی بازار انرژی این کشور، در مرحله مذاکرات پیشرفته برای به دست گرفتن کنترل شرکت نیروی یونی‌پر و دو وارد کننده بزرگ دیگر گاز است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: مالکیت دولتی یونی‌پر، VNG AG و “تامین انرژی برای اروپا” (گازپروم جرمانیای سابق)، راهکار اصلی تحت مذاکره است. جزئیات دقیق هنوز مورد توافق قرار نگرفته اما با توجه به گستردگی بحران انرژی، ممکن است این مذاکرات طی روزهای آینده به نتیجه برسد.

بحران انرژی اروپا پس از اینکه روسیه فعالیت خط لوله گاز رسانی اصلی به اروپا را از اوایل ماه میلادی جاری به تلافی تحریم‌ها علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین متوقف کرد، وخامت پیدا کرد.

قیمت گاز در اروپا، حدود هشت برابر بالاتر از میانگین قیمت برای این وقت از سال است و واردکنندگان گاز که با افزایش هزینه ها برای جایگزینی گاز روسیه روبرو هستند را تحت فشار شدیدی قرار داده است. با افزایش سرسام آور هزینه های انرژی، تدابیر کمکی برای شرکت ها که تاکنون اعلام شدند کافی نبوده است. اکنون دولت آلمان به دنبال یافتن راهکار مستقیم تری برای افزایش نقدینگی و جلوگیری از یک تاثیر دومینو وار احتمالی در این بخش است.

شرکت فورتوم که با ۷۸ درصد سهم، بزرگترین سهامدار یونی‌پر است درباره این گزارش اظهار نظر نکرد. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان درباره برنامه‌های ملی سازی شرکتهای نیرو گفت: اوضاع پیچیده است و ما با احتیاط فراوان سرگرم کار روی این طرح ها هستیم.

آلمان به این شرکتها اطمینان داد که از آنها حمایت خواهد کرد اما هیچ پایانی برای این بحران همزمان با نزدیک شدن فصل گرمایش که تقاضا برای انرژی را افزایش می دهد، دیده نمی‌شود.

بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، ساعت ۵ بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی در آمستردام، با ۲.۱ درصد کاهش ۲۱۳.۲۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد در حالی که اوایل معاملات ۱۲ درصد صعود کرده بود. این قرارداد در دو روز معامله گذشته ۱۴ درصد افزایش قیمت داشته است. قرارداد انگلیسی مشابه نیز حداکثر ۱۳ درصد افزایش یافت اما در ادامه معاملات، روند رو به کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران شرکت بازرگانی انرژی دانمارک در یادداشتی اعلام کردند: پیش بینی‌های هواشناسی، به دمای سرد در بخش هایی از اروپا تا پایان سپتامبر اشاره دارند که باعث نگرانی بازار نسبت به افزایش تقاضا شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا