انرژی

آلمان کنترل پالایشگاه نفت روسیه را به دست گرفت

آلمان در بحبوحه بحران انرژی، کنترل یک پالایشگاه نفت متعلق به روسیه را به دست گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد اداره یک واحد متعلق به شرکت “روس‌نفت” روسیه را به رگولاتور صنعت سپرده و کنترل پالایشگاه شودت که ۹۰ درصد سوخت برلین را تامین می کند را برعهده می گیرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در کنفرانس مطبوعاتی اعلام برنامه های دولت برای سپردن کنترل پالایشگاه شودت به “سازمان شبکه فدرال” (رگولاتور صنعت)، این تصمیم را به منظور حمایت از کشورش توصیف کرد.

این برنامه‌ها شامل “بسته ای برای آینده” به ارزش بیش از یک میلیارد یورو سرمایه گذاری‌های فدرال و دولتی در چند سال آینده در ایالت‌های شرق آلمان است و ۸۲۵ میلیون دلار از این مبلغ، به پالایشگاه شودت اختصاص دارد.

شولتس گفت: روسیه دیگر یک تامین کننده انرژی قابل اطمینان نیست. ما این تصمیم را به سادگی نگرفتیم اما یک تصمیم غیرقابل اجتناب بود.

دولت‌های سراسر اروپا همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین، در تلاش برای حمایت از شرکت‌های نیرو و تضمین تامین سوخت هستند. مسکو با کاهش عرضه گاز و تهدید برای توقف صادرات تمامی کالاهای انرژی که قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد و خطر سهمیه‌بندی انرژی در اروپا در زمستان امسال را به دنبال خواهد داشت، تهدید کرده است تلافی می کند.

پالایشگاه شودت هفته‌هاست که مایه سردرگمی برلین بوده است زیرا همه نفت خام مورد نیازش را از روسیه دریافت می‌کند اما آلمان مصمم است واردات نفت از روسیه را تا پایان امسال تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا، قطع کند. با این حال، به دست گرفتن کنترل شودت، خطر اقدامات تلافی جویانه از سوی مسکو را به همراه دارد. شولتس اظهار کرد: آلمان احتمال توقف یکباره عرضه نفت از سوی روسیه را بررسی کرده و به همین دلیل، آماده است.

اسنادی که روز جمعه از سوی برلین منتشر شد، نشان داد آلمان با دولت قزاقستان برای تامین نفت برای شودت، مذاکره کرده است.

لهستان اوایل امسال اعلام کرده بود توقف مالکیت روسی این پالایشگاه، شرط تامین نفت دریابرد از طریق پایانه گدانسک و از طریق خط لوله لهستان است.

تحت توافق روز جمعه، شرکت “روس‌نفت دویچه لند” که عمده سهام آن متعلق به “روس‌نفت” است و حدود ۱۲ درصد از ظرفیت پالایش نفت آلمان را در اختیار دارد، تحت سرپرستی “سازمان شبکه فدرال” قرار گرفت. این رگولاتور اعلام کرد مالک اصلی دیگر هیچ اختیاری برای صدور دستور ندارد.

به گفته منابع آگاه در برلین و ورشو، شرکت “پی کی ان اورلن” لهستان مایل است سهم بزرگی در پالایشگاه شودت کسب کند که چهارمین پالایشگاه نفت بزرگ آلمان است و سوخت بخش‌های غربی لهستان را هم تامین می کند.

شرکت شل که ۳۷.۵ درصد سهم در شودت دارد، مدتهاست که به دنبال فروش این سهم است. این شرکت روز جمعه اعلام کرد اقدام آلمان، هیچ تاثیری در تصمیم این شرکت ندارد.

اقدام آلمان در خصوص “روس‌نفت دویچه لند”، جدیدترین تلاش برای تثبیت بازار انرژی است.

دولت آلمان هفته گذشته اعلام کرد وام دهی به شرکت‌های نیرو که به دلیل افزایش قیمت‌های گاز، در خطر فروپاشی هستند را افزایش می‌دهد و شرکت نیروی یونیپر با اعلام این که بسته نجات مالی به ارزش ۱۹ میلیارد یورو، دیگر کافی نیست، خبر داد دولت ممکن است سهم بزرگی را در این شرکت کسب کند.

دولت آلمان همچنین کنترل شرکت “گازپروم جرمانیا” را که پیش از این توسط غول روسی گازپروم اداره می شد را برعهده گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز، اقدام روسیه در توقف عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ که بزرگترین مسیر گازرسانی به آلمان بوده است، بزرگترین اقتصاد اروپا را به تکاپو انداخته است. در نتیجه تصمیم روز جمعه، سازمان شبکه فدرال کنترل سهم “روس‌نفت دویچه لند” در پالایشگاه‌های میرو و بایرنویل را هم به دست می گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا