امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آغاز تولید آزمایشگاهی واکسن ضدکنه

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید آزمایشگاهی واکسن ضدکنه به عنوان نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری‌های انگلی دامی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، حمید کهرام با اشاره به اینکه در دنیا تولید واکسن به صورت نوترکیب در حال تغییر است، اظهار داشت: موسسه رازی در طول ۱۰ سال گذشته، با درک اهمیت موضوع و برای همگام شدن با پیشرفت‌های روز، تحقیقات بر روی این نوع واکسن‌ها را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: یکی از نخستین واکسن‌های نوترکیب که به دانش فنی آن در موسسه رازی دست یافته‌ایم، واکسن ضد کنه است؛ آلودگی دام به کنه موجب تحمیل خسارت اقتصادی فراوان به دامدار می‌شود و کاهش باروری، شیردهی و تولید گوشت از تبعات این بیماری است.

همچنین بخوانید

کهرام افزود: این کنه ناقل ویروس‌های بیماری زای دیگری مانند تب کریمه کنگو است و کنترل آن از لحاظ بهداشتی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

رئیس موسسه رازی با اشاره به تکمیل مطالعات تحقیقاتی این واکسن در بخش ژنومیکس و مهندسی ژنتیک موسسه رازی یادآور شد: خوشبختانه مرحله تولید آزمایشگاهی این واکسن به پایان رسیده است.

کهرام با ابراز امیدواری برای تولید انبوه واکسن ضدکنه گفت: این واکسن نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری‌های انگلی دام است که بر پایه دانش بومی محققان ایرانی با تکنولوژی نوترکیب یا مهندسی ژنتیک ساخته شده است.

وی دستیابی به دانش فنی ساخت فرآورده‌های مهندسی ژنتیک را از طرح‌های در دستور کار بخش ژنومیکس و مهندسی ژنتیک این موسسه اعلام کرد.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا