اقتصاد کلان

پیکان تورم به سوی زنان اروپایی!

نتایج بانک مرکزی اروپا نشان داد که زنان انتظار تورم بالاتری نسبت به مردان دارند و چشم‌انداز آنان عمدتاً ناشی از هزینه‌های موادغذایی است که نگرانی بالقوه‌ای برای سیاست‌گذاران است زیرا افزایش قیمت موادغذایی در محدوده دو رقمی قرار دارد و در حال افزایش است.

به گزارش آرمان اقتصادی، با توجه به اینکه تورم در منطقه یورو در بالاترین حد خود قرار دارد، بانک مرکزی اروپا به دلیل نگرانی‌هایی که در انتظارات وجود دارد، نرخ‌های بهره را به سرعت افزایش داده است و رشد سریع قیمت‌ها را در چرخه‌ای که به سختی شکسته می‌شود تداوم می‌بخشد که می‌تواند آن را مجبور به تشدید سیاست‌های بیشتر کند.

به نظر می‌رسد این نگرانی‌ها با مطالعه‌ای که نشان می‌دهد درک تورم موادغذایی بیشترین اهمیت را دارد و زنان تمایل دارند انتظارات خود را به طور نامتناسبی تعدیل کنند، اثبات شده است.

این مطالعه نشان داد: افزایش یک درصدی در تورم موادغذایی، انتظارات تورمی کوتاه‌مدت زنان را ۰.۴ درصد افزایش می‌دهد. در مقابل، تأثیر آن بر انتظارات مردان ۰.۲۶ درصد است. در حقیقت، سهم موادغذایی، آشامیدنی و تنباکو در شاخص قیمت، در واقع تنها ۲۱ درصد است.

تورم قیمت موادغذایی در ماه اگوست بیش از ۱۰ درصد در مقایسه با سطوح زیر دو درصد در سال گذشته بود و بزرگ‌ترین محرک تورم کلی به صورت ماهانه بود.

بر اساس گزارش رویترز، تورم اصلی ممکن است نزدیک به پایان سال به حدود ۱۰ درصد برسد و بانک مرکزی اروپا در تلاش است تا آن را به دو درصد کاهش دهد اما پیش‌بینی‌های آن نشان می‌دهد که رشد قیمت همچنان بالاتر از این هدف در سال ۲۰۲۴ است و افزایش نرخ را در هر جلسه سیاست‌گذاری باقی‌مانده در سال جاری توجیه می‌کند.

اختلاف در انتظارات بین جنسیت‌ها به قدری زیاد است که زنان تورم کلی را یک درصد کامل بالاتر می‌بینند زیرا تمایل دارند بر تورم درک شده تأکید بیشتری داشته باشند. این اختلاف به ویژه در گروه سنی ۳۴ تا ۴۹ سال گسترده است و به نظر نمی‌رسد در سنین زیر ۳۴ سال وجود داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا