بانکبانک و بیمه

کاهش قیمت دلار و یورو در پایان معاملات توافقی امروز

با پایان فعالیت بازار توافقی ارز در ساعت ۱۸ امروز، بهای هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش ۰.۵۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل روبرو شد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی اطلاعات بازار توافقی نشان می‌دهد، در پایان معاملات سومین روز هفته (دوشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱) بیش از ۱۲ میلیون و ۳۵۳ هزار اسکناس دلار آمریکا معامله شده است.

همچنین در این روز، نرخ پایانی دلار آمریکا در حالی به رقم ۳۰۳۸۱ تومان رسیده است که قیمت پایانی روز کاری گذشته ۳۰۵۴۹ تومان بود. از سوی دیگر، قیمت دلار توافقی امروز در کمترین و بیشترین به ترتیب ۳۰۲۱۰  و ۳۰۵۴۹ تومان بوده است.

بر اساس این گزارش؛ در پایان معاملات امروز بازار توافقی ارز،  یورو دیگر ارز معامله شده با ثبت حجم معاملاتی بیش از یک میلیون و ۳۹۴ هزار یورو به قیمت پایانی ۳۰۵۰۵ تومان رسیده است که نسبت به نرخ پایانی ۳۰۷۵۷  تومانی روز کاری قبل، ۰.۸۲  درصد کاهش داشته است. همچنین کمترین و بیشترین قیمت یورو توافقی در بازار امروز به ترتیب ۳۰۴۵۰ و ۳۰۹۰۰ تومان بوده است.

کاهش قیمت دلار و یورو در پایان معاملات توافقی امروز

 

در خصوص وضعیت بازار ارز، کامران سلطانی زاده دبیر کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیارد دلار به شکل اسکناس ارزی در بازار متشکل ارزی و بازار توافقی معامله ارز صورت گرفته است، تاکید کرد: عرضه ارز در این مدت قابل توجه بوده و در نتیجه رفتار بازار به گونه‌ای است که آمار ارائه شده توسط رئیس کل بانک مرکزی تاثیر کاهشی بر قیمت‌ها داشته و خواهد داشت.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در راستای توسعه و تعمیق بازار متشکل ارزی و همچنین رونق بازار توافقی، شاهد عرضه مناسب ارز در صرافی‌های مجاز سراسر کشور هستیم که این روند باعث خروج دلالان از شبکه غیررسمی ارز و تعدیل واقعی قیمت ارز شده است.

بر اساس این گزارش؛ از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان،   بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد. این بازار در ماه‌های اخیر سبب تامین تقاضا‌های خُرد مردم شده و به معیار قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.

از سامانه نیما چه خبر؟

مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) تا ساعت ۱۵:۳۰ امروز (دوشنبه مورخ ۱۴۰۱.۶.۲۸) معادل یک میلیارد و ۳۶ میلیون یورو و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۲۳۷ میلیون یورو بوده است. گفتنی است، مجموع معاملات روز گذشته در سامانه نیما معادل ۱۳۱ میلیون یورو بود.

کاهش قیمت دلار و یورو در پایان معاملات توافقی امروز

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا