انرژی

کاهش ملایم قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت پس از افزایشی که روز گذشته داشت، در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و تاثیر آن بر رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت، تغییر چندانی نداشت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر با هفت سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۹۱ دلار و۹۳ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اکتبر، با ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۵ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد اکتبر روز جاری منقضی می‌شود و قرارداد نوامبر با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، ۸۵ دلار و۲۰ سنت معامله شد.

دلار روز دوشنبه در آستانه نشست سیاستگذاری چند بانک مرکزی بزرگ جهان شامل فدرال رزرو، در برابر ارزهای رقیب صعود کرد. قوی شدن ارزش دلار، قیمت کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی از اقدام بانک مرکزی در تحکیم سریع‌تر سیاست پولی که ممکن است باعث ضعیف شدن سریع اقتصاد جهانی شود، تحت فشارهای کاهشی قرار می‌گیرد. اقتصاد جهانی کند شده و این، موضوع نگران کننده‌ای برای دورنمای نفت خام است.

طبق نظرسنجی اولیه رویترز، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر، حدود دو میلیون رشد کرده است.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد حداکثر ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک را برای تحویل در نوامبر خواهد فروخت و مدت زمان برنامه فروش ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک که برای مقابله با تورم نرخ سوخت انجام می‌شود را تمدید می‌کند.

طولانی شدن مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی را به تاخیر انداخته است هم تا حدودی از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که تولیدکنندگان بزرگ قادر نیستند مطابق سهمیه اختصاص یافته، نفت تولید کنند. بر پایه اسناد داخلی اوپک پلاس، این گروه به میزان ۳.۵۸۳ میلیون بشکه در روز در اوت کمتر از سطح هدف گذاری شده، نفت تولید کرده است که بالاتر از ۲.۸۹۲ میلیون بشکه در روز در ژوییه است.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران شرکت تحقیقاتی ANZ Research با اشاره به رفع قرنطینه‌های کووید ۱۹ در شهرهای چنگدو و دالیان چین در روز دوشنبه، اظهار کردند: این اقدام ممکن است جرقه احیای قوی‌تر رشد تقاضا برای نفت در دومین مصرف کننده بزرگ جهان را بزند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا