ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

قالیباف: راهی جز هوشمندسازی و شکل گیری دولت الکترونیک نداریم

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راهی جز هوشمندسازی و شکل گیری دولت الکترونیک نداریم گفت: اساس تحول در دولت و تحقق برنامه‌های سالیانه در بودجه و برنامه‌های پنج ساله در گرو تحقق هوشمندسازی و دولت الکترونیک است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و بعد از بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره عملکرد دستگاه‌های مسئول در تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیک گفت: از دولت تشکر می‌کنم که توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری داشته و این موضوع تبدیل به دغدغه جدی دولت شده است. همچنین از کمیسیون صنایع و معادن برای تهیه گزارش و ورود به این موضوع تشکر می‌کنم.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه هوشمندسازی و دولت الکترونیک دو ویژگی اساسی دارد، افزود: اصلی ترین ابزار برای عدالت اجتماعی در کشور بحث مربوط به هوشمندسازی است به عبارت دقیق تر برای برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و صرفه جویی و مبارزه با فساد باید به هوشمند سازی حرکت کنیم.

قالیباف با بیان اینکه چهارمین قوه در کشور بروکراسی و دیوان سالاری است، افزود: برای مقابله با این وضعیت راهی جز هوشمندسازی و شکل گیری دولت الکترونیک نداریم. اساس تحول در دولت و تحقق برنامه‌های سالیانه در بودجه و برنامه‌های پنج ساله در گرو تحقق هوشمندسازی و دولت الکترونیک است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین باورپذیری و مسئولیت پذیری مدیران در بخش های مختلف درباره هوشمندسازی و الکترونیکی کردن دولت را مهم دانست و گفت: از لحاظ کمی دستگاه ها وارد پنجره واحد شدند اما بحث کار کیفی بسیار مهم است. دستگاهی وجود دارد که هیچ خدماتی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.  باید بی میلی و بی رغبتی برداشته شود.

وی افزود: هر کسی بخواهد با اجرای این قانون مخالفت کند یعنی نمی‌خواهد گره از کار مردم باز کرده و پنجره واحد شکل گرفته و قانون مربوط به اشتغال را اجرا شود؛ البته شنیدم رییس جمهور مسئول ای سی تی و هوشمندسازی در دستگاه‌ها را خواسته که مسئول مستقیم برای اجرای این موضوع باشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید دسترسی مردم به بنگاه‌های اقتصادی به درستی برقرار باشد، افزود: دسترسی بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های خصوصی و همچنین مجموعه‌های دولتی هم سیستم‌های دولتی باید به این پنجره واحد وصل شوند. این سه مجموعه باید در این ساختار به درستی بتوانند ارتباطات به صورت منطقی داشته باشند.

وی توضیح داد: ۶۰۰۰ خدمات تعریف شده که بیش از ۲۰۰۰ خدمات جدی و اساسی هستند که در صورت راه اندازی، این زنجیره تکمیل می شود. همچنین پروژه های مهم ناقص نباید رها شوند که نمونه بارز آن حدنگاری املاک و سلامت الکترونیک و کاربرد کارت ملی هوشمند است.

قالیباف ادامه داد: در حوزه کسب و کار اینترنتی و سهم ما در اقتصاد دیجیتال در جی دی پی کشور قابل قبول نیست و توقع می‌رود بستر کسب و کارهای خرد و کلان فعال کرده است.

رییس مجلس با بیان اینکه دشمنان جنگ سایبری را شروع کرده‌اند، گفت: آسیب پذیری در حوزه ای سی تی در بعد امنیت مهم و کلیدی است یعنی به همان میزان که فرصت است، اگر امنیت سیستم ها مدنظر نباشد تردید نکنید به تهدید بزرگی تبدیل می شود . 

وی با اشاره به بندهای  ۱۹ و ۲۰ سیاست های برنامه هفتم گفت: کلیدی‌ترین پیشران در برنامه هفتم پیشران فناوری‌های نوین است. تا قبل از پایان سال مجدد گزارش بعدی را بررسی می کنیم. صدا وسیما هم این موضوع را به عنوان اولویت دنبال کند که با تحقق هوشمند سازی شاهد کارآمد شدن دولت و مجلس و حل مشکل مردم خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا