انرژی

واشنگتن از تحریم‌های ثانویه برای نفت روسیه استفاده نمی‌کند

یک مقام خزانه داری آمریکا با وجود پیشنهاد هفته گذشته سناتورهای آمریکایی، استفاده از تحریم‌های ثانویه برای اجرای مکانیزم سقف قیمت نفت روسیه را منتفی اعلام کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه هفته گذشته به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کردند برای اجرای موثر مکانیزم سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه و محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو، از تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌های بین‌المللی استفاده کند.

کاترین ولفرم، دستیار معاون وزیر خزانه داری در امور اقلیم و اقتصاد انرژی، در حاشیه کنفرانس APPEC ۲۰۲۲ اعلام کرد تصور نمی‌کنیم تحریم‌های ثانویه ضروری باشند.

کشورهای صنعتی گروه هفت انتظار دارند شرکتهای فعال در بخش زنجیره تامین از کارگزارها گرفته تا بانک‌ها، بیمه گران و شرکتهای کشتیرانی، تجارت نفت روسیه را رصد کرده و موارد غیرمعمول را گزارش کنند. مدیران صنعت و تحلیلگران پرسشهایی را درباره قابل اجرا بودن سقف قیمت و اجرای آن مطرح کرده‌اند.

این مقام آمریکایی گفت: مقامات دستورالعمل کامل درباره چگونگی اجرای سقف قیمت نفت روسیه را پیش از اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه در پنجم دسامبر، منتشر خواهند کرد.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند هزینه تولید و قیمتهای معمول روسیه پیش از جنگ اوکراین را پیش از تعیین سقف قیمت، بررسی خواهند کرد تا روسیه را به ادامه تولید ترغیب کنند.

ولفرم اظهار کرد: سقف قیمت در هر تجارتی روی نفت خام روسیه اعمال خواهد شد اما نه فرآورده‌های نفتی که با نفت روسیه تولید شده‌اند. بمحض این که نفت، فرآوری شود دیگر سقف قیمت روی آن اعمال نخواهد شد. وی در ادامه افزود: اگر معامله‌گران از تجارت این فرآورده‌ها سود ببرند، به معنای آن است که این درآمد به جیب مسکو نمی‌رود.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: انتظار ندارد چین و هند در سطح دولتی، رسما به این ائتلاف ملحق شوند زیرا به نفعشان نیست اما شماری از شرکت‌های هندی و چینی ادامه استفاده از خدمات بازرگانی فراهم شده از سوی کشورهای گروه هفت پس از اجرای سقف قیمت را از نظر اقتصادی، به نفع خود خواهند دید. ما با بعضی از واردکنندگان هندی صحبت کرده‌ایم که استفاده از بیمه روسی را بسیار پرهزینه‌تر از بیمه انگلیسی یا نروژی می‌بینند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت آمریکا در تماس نزدیک با اوپک است که علاقه‌ای به نوسان و حذف میزان زیادی از نفت روسیه از بازار را ندارد و سقف قیمت تنها برای روسیه اعمال خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا