بورسبورس اوراق

بی‌ثباتی اقتصادی باعث افزایش تقاضا، خارج از توان نظام اقتصادی می‌شود

مهدی صادقی شاهدانی گفت: بی‌ثباتی اقتصادی باعث می‌شود تقاضا به جلو بیفتد در حالی که نظام اقتصادی توانایی آن را ندارد که تقاضای به وجود آمده را برآورده کند، تا چه رسد به اینکه یک تقاضا را در آینده به انجام برساند. در این روند مصرف‌کنندگان تحت تاثیر بی‌ثباتی اقتصادی قرار گرفته و نظام اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.


مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان به بررسی بی‌ثباتی اقتصادی کشور ناشی از ناهماهنگی بین وزارتخانه‌ها و نبود برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی پرداخت و با بیان اینکه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نسبت به پیامدهای مسائل اقتصادی باید حساسیت لازم را داشته باشند به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: پایبندی و ثبات اقتصادی بر کارکرد اقتصادی تاثیرگذار است و اگر دستخوش تغییر شود از دو حالت خارج نیست و نظام اقتصادی یعنی مصرف‌کنندگان، تقاضاکنندگان، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را با چالش مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر مصرف کننده‌ای قصد داشته باشد یک رفتار مصرفی را از خود بروز دهد، ثبات اقتصادی بر آن تاثیرگذار است.

به گفته این استاد دانشگاه؛ بی‌ثباتی اقتصادی باعث می‌شود تقاضا به جلو بیفتد در حالی که نظام اقتصادی توانایی آن را ندارد که تقاضای به وجود آمده را برآورده کند تا چه رسد به اینکه یک تقاضا را در آینده به انجام برساند. در این روند مصرف‌کنندگان تحت تاثیر بی‌ثباتی اقتصادی قرار گرفته و نظام اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مسئله باید همواره مدنظر سیاست‌گزاران قرار داشته باشد.

صادقی شاهدانی گفت: سیاست‌گزاران باید بر اساس شرایط اقتصادی تصمیم بگیرند. در واقع نظام برنامه‌ریزی برای این منظور در نظام اقتصادی به وجود آمده که هماهنگی ایجاد کند. نظام برنامه‌ریزی باعث می‌شود بخش‌های مختلف به صورت هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند و زیر بخش‌های مختلف خود را با شرایط کلان اقتصادی هماهنگ می‌کند.

وی افزود: این هماهنگی بین زیر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی باید انجام شود ولی متاسفانه میزان پایبندی به برنامه‌ها خوب نیست. بنابراین، باید به سازگاری با سایر بخش‌ها توجه بیشتری صورت گیرد. وقتی هماهنگی بین بخش‌های مختلف وجود نداشته باشد، نتایج نامطلوبی برای کشور خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: در کشور باید میزان تولید ثبات داشته باشد تا اهدافی که در برنامه‌ریزی تعیین شده تحقق یابد.‌ در تمام دولت‌ها اختلاف سلیقه بین زیربخش های مختلف اقتصادی و دستگاه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و در بین تصمیم‌گیران مختلف اقتصادی وجود دارد زیرا تصمیمات فقط در یک دستگاه گرفته نشده بلکه با توجه به شرایط اقتصادی، دستگاه‌ها سیاست‌گذاری می‌کنند.

صادقی شاهدانی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم باید توجه داشته باشد که اگر هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود نداشته و پایبندی به سازو کارها رخ ندهد، دولت به منافع و شعارهایی که تعریف کرده، نخواهد رسید.

وی گفت: همه دستگاه‌ها باید در یک مسیر حرکت کنند و باید تلاش شود تا هماهنگی‌ها هرچه زودتر در نظام اقتصادی کشور برای دولت سیزدهم ایجاد شود. دستگاه‌ها باید ضمن هماهنگی یک سیاست را تعریف کرده و به اجرا گذارند. از طرف دیگر یک دستگاه باید هماهنگی با سایر دستگاه‌ها را هم در اختیار داشته باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد برای نظام اقتصادی، معیشت مردم و صحنه تولید ملی شرایط خوبی فراهم نخواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا