انرژی

تحقق تولید ۶۷۰میلیون بشکه نفت در سایه افزایش یک درصدی ضریب بازیافت

افزایش ضریب بازیافت که در دولت یازدهم بارها مورد تاکید وزیر نفت قرار گرفت در دولت دوازدهم و در سایه امضای قراردادهای جدید نفتی به عنوان اولویت وزارت نفت چراغی برای روشن کردن آینده طلای سیاه در کشور محسوب می‌شود، به طوریکه افزایش یک درصدی ضریب بازیافت مساوی با تولید ۶۷۰ میلیون بشکه نفت از میادین غرب کارون است.

به گزارش آرمان اقتصادی، در تولید نفت مهم‌ترین چالش فناوری در بخش بالادستی، افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن است. به همین دلیل وزارت نفت در مرحله اول قراردادهای نفتی میدان‌هایی را انتخاب کرده است که با تکنولوژی‌های جدید میزان بازیافت آن افزایش یابد.

هماکنون میزان ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال باقیمانده کشور حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه است که در صورت افزایش ۱۰ درصدی متوسط ضریب بازیافت نفت، بالغ بر ۷۰ میلیارد بشکه به حجم ذخایر قابل استحصال نفت افزوده میشود. این میزان با احتساب بهای کنونی هر بشکه نفت، معادل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

طبق آخرین آمار اعلام شده میزان ضریب بازیافت مخازن نفتی ایران به طور میانگین ۲۷ تا ۲۸ درصد است. میانگین ضریب بازیافت زیر ۳۰ درصد به این معنی است که که اگر حدود ۷۰۰ میلیارد بشکه نفت در اختیار داشته باشیم، تنها حدود ۲۰۰ میلیارد بشکه آن قابل استحصال است

در این میان ذخیره نفت درجای میدان‌های مشترک غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه است که افزایش تولید ناشی از یک درصد  افزایش ضریب بازیافت ۶۷۰ میلیون بشکه و درآمد ملی ناشی از افزایش یک درصد  ضریب بازیافت ۳۳/۵ میلیارد دلار خواهد بود.

برآورد افزایش درآمد ملی درصورت افزایش ضریب بازیافت تا حدود ۲۰ درصد۶۷۰ میلیارد دلار خواهد بود و امکان تحقق افزایش ضریب بازیافت تا حد مورد نظر در قالب انعقاد قراردادهای بلند مدت و اعمال پروژه‌های IOR/EOR صورت می گیرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا