انرژی

واکنش آمریکا به تصمیم اوپک پلاس: از ذخایر استراتژیک نفت برداشت می‌کنیم

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز را غیرضروری خواند و کاخ سفید از احتمال برداشت بیشتر نفت از ذخایر استراتژیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جو بایدن در زمان خروج از کاخ سفید برای بازدید از مناطق آسیب دیده از طوفان در فلوریدا گفت: باید ببینم جزئیات این طرح چیست. من نگرانم. این اقدام غیرضروری است.

اوپک پلاس روز چهارشنبه با هدف متوقف کردن روند نزولی نفت، کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز را تصویب کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیس، مدیر شورای اقتصاد ملی در بیانیه ای اعلام کردند: آمریکا در نوامبر، ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می کند و رئیس جمهور همچنان دستور برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را برای حمایت از مصرف کنندگان آمریکایی و تقویت امنیت انرژی، صادر می کند.

این دو مقام آمریکایی افزودند: بایدن به وزیر انرژی دستور داده است اقدامات بیشتر را برای افزایش تولید داخلی در میان مدت، بررسی کند.

این مقامات، تصمیم اوپک پلاس را کوته بینانه توصیف کردند که بیشتر روی کشورهای دارای درآمد کم تا متوسط تاثیر می گذارد که از قیمتهای بالای انرژی لطمه دیده اند.

همچنین در پی اقدام روز جاری، دولت بایدن با کنگره درباره ابزارها و اختیارات بیشتر برای کاهش کنترل اوپک بر قیمتهای انرژی، مشورت خواهد کرد.

قانونگذاران در کنگره با استناد به قیمتهای بالاتر بنزین و نفت، به دنبال تصویب قانونی هستند که به دولت آمریکا اجازه می دهد از اعضای اوپک برای دستکاری بازار انرژی، شکایت کند.

این بزرگترین کاهش تولید اوپک پلاس از سال ۲۰۲۰ برای تثبیت قیمتهای نفت است. با این حال، چنین اقدامی، تاثیر کمتری روی عرضه جهانی خواهد داشت زیرا هم اکنون اعضای متعدد اوپک پلاس، پایینتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید می کنند و از این رو بدون نیاز به کاهش تولید، به محدودیت تولید جدید پایبند خواهند بود. با این همه، کاهش بزرگ تولید اوپک پلاس ممکن است شوک دیگری بر اقتصاد جهانی وارد کند که در حال حاضر با تورم ناشی از هزینه های بالای انرژی، دست به گریبان است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما دیدگاه خود را برای اعضای اوپک روشن کرده ایم. ما درباره ضرورت تامین انرژی برای تامین تقاضا، دیدگاه خود را مطرح کرده ایم و روی این موضوع کار کرده ایم. ما سهم خود را انجام داده ایم. واشنگتن در تلاش برای افزایش عرضه انرژی و تثبیت قیمتها بوده است و تولید آمریکا را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و از ذخایر نفت استراتژیک برداشت کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا