بورسبورس اوراق

آمار خروج نقدینگی حقیقی‌ها، معیار مناسبی برای تحلیل بورس نیست

رسول جاویدی گفت: میزان خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه ملاک مناسبی برای پیش‌بینی وضعیت این بازار نیست. کما اینکه در تیر و مرداد سال ۹۹ ورود نقدینگی حقیقی‌ها به این بازار شدت گرفت؛ اما به رغم ورود حجم قابل توجه نقدینگی توسط حقیقی‌ها، شاهد سقوط بازار سرمایه بودیم.


به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) در ۲ سال اخیر روزانه خبرهایی از خروج چندین میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی‌ از بازار سرمایه منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد این روند، خود اثر منفی بر جو روانی بازار سرمایه داشته است.

رسول جاویدی مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در این خصوص بیان کرد: خروج نقدینگی حقیقی‌ها به معنای فروش حقیقی‌ها و خرید حقوقی‌ها است. شخصا معتقدم ورود و خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه مبنای صحیحی برای تحلیل این بازار نبوده و نباید در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران تاثیرگذار باشد. اما در بازار سرمایه ما گاهی مبنای درستی برای تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. برای مثال بسیاری از فعالان این بازار به اشتباه تصور می‌کنند خبر احیای برجام و توافق، تاثیر منفی بر روی سودآوری شرکت‌های صادرات محور بازار خواهد داشت؛ حال آنکه در صورت توافق و رفع تحریم‌ها، شرکت‌ها امکان صادرات بدون ارائه تخفیف را داشته و حتما شاهد رشد درآمدهای صادراتی شرکت‌های بورسی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: میزان خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه ملاک مناسبی برای پیش‌بینی وضعیت این بازار نیست. کما اینکه در تیر و مرداد سال ۱۳۹۹ ورود نقدینگی حقیقی‌ها به این بازار شدت گرفت؛ اما ورود نقدینگی حقیقی‌ها نتوانست رشد بازار سرمایه را رقم بزند و به رغم ورود حجم قابل توجه نقدینگی توسط حقیقی‌ها، شاهد سقوط بازار سرمایه بودیم! حالا هم خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه نباید منجر به این ذهنیت شود که بازار سرمایه رشد نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه ارزش معاملات، مبنای مناسب‌تری برای ارزیابی وضعیت این بازار است، گفت: وقتی می‌توان از بهبود روند معاملات بازار سرمایه صحبت کرد که شاهد تغییر چند روزه در ارزش معاملات باشیم. به عنوان مثال ارزش معاملات خرد برای یک هفته هر روز ۷ الی ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد. افزایش ارزش معاملات برای یکی دو روز، به معنای تغییر روند بازار نیست. در حال حاضر نشانه‌ای دال بر تغییر روند در بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود. البته در مورد حجم معاملات نمی‌توان چنین تحلیلی ارائه کرد و معمولا چه در شروع روندهای نزولی و چه در آغاز روندهای صعودی، حجم معاملات افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا