بورسبورس اوراق

بازگشت تعادل کامل به بازار خودرو با عرضه پرتیراژها در بورس کالا

نوید رجایی گفت: طی چند هفته گذشته خریداران واقعی با قیمت‌های بسیار خوبی موفق شدند محصول مورد نظر خود را از بورس کالا خریداری کنند؛ اما برای رسیدن به تعادل کامل و رفع انحصار، باید عرضه خودروهای پرتیراژ در کنار خودروهای کم تیراژ در دستور کار قرار بورس کالا  قرار گیرد.


نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در رابطه با مزایای عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا، اظهار کرد: اگر نگاهی به سازوکار عرضه خودرو در بازار آزاد داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت‌گذاری دستوری و انحصار خودروها سبب شده تا سیل تقاضا برای خرید این محصول تولیدی به وجود آید و از سوی دیگر نیز دو شرکت خودروساز با برگزاری قرعه‌کشی مانع از شفافیت این صنعت شوند.

او افزود: مطابق اصول علم اقتصاد زمانی که تقاضا از حالت عادی خارج می‌شود با بهره‌گیری از برخی مکانیسم‌ها تمام تلاش‌ها به کار گرفته می‌شود تا سطح تعادل به بازار بازگردد، به عنوان مثال زمانی که تقاضا برای انرژی‌هایی همچون گاز یا برق افزایش می‌یابد دولت با استفاده از یک سری ابزارهای در دسترس مثل رسانه‌ها اقدام به هشدار و در نهایت کاهش تقاضا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون در مسئله خودرو نیز با مسئله مذکور مواجه هستیم به نحوی که تقاضای کاذب در این بازار سبب شده تا مصرف‌کننده واقعی امکان خرید خودروی دلخواه را نداشته باشد و به همین خاطر در حال حاضر بهترین مکانیسم برای بازگشت تعادل به این بازار را بورس کالا بدانیم.

رجایی گفت: از آنجایی که هدف اصلی هر تولیدکننده‌ای از تولید محصول کسب سود است اما در اغلب مواقع بسیاری از خودروهای تولیدی هزینه‌های قابل توجهی را در بازار آزاد به خریدار تحمیل می‌کنند، همین امر بر کاهش تقاضا اثر می‌گذارد اما حالا خوشبختانه با ورود چند خودرو به بورس کالا و کاهش نسبی قیمت این محصولات، این مسئله نیز رفع شده است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: طی چند هفته گذشته خریداران واقعی با قیمت‌های بسیار خوبی موفق شدند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند و می‌توان این اقدام را بسیار مثبت تلقی کرد. اما برای رسیدن به تعادل کامل، رفع انحصار و مشارکت خریداران باید عرضه خودروهای پرتیراژ در کنار خودروهای کم تیراژ در دستور کار قرار بورس کالا قرار گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا