بورسبورس اوراق

تحریم‌ها تنها دلیل تورم موجود نیست

عباسعلی ابونوری، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: حتی اگر همین فردا برجام به نتیجه رسیده و توافق حاصل شود، مساله رکود تورمی برطرف نمی‌شود و نباید مشکلات اقتصادی کشور را به گردن تحریم‌ها گذاشت، چون این مسائل، مشکلات داخلی هستند. سیاست‌هایی می‌تواند این مشکلات را برطرف کند که جزو سیاست‌های پولی باشد. یکی از ابزارهای سیاست پولی کنترل مخارج دولت یا مسیر دادن به آن است.

همچنین بخوانید

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه برای مهار تورم موجود در اقتصاد کشور ابتدا باید انواع آن را شناخت، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: کاهش عرضه یا کاهش ذخایر در انبارها یکی از دلایل ایجاد تورم است. تورم ناشی از هزینه‌های تولید و تورم بخشی هم از انواع تورم هستند. به عنوان مثال افزایش قیمت برخی کالاها، صد در صد به سایر بخش‌های اقتصادی نیز تسری می‌یابد. همین مسئله بر افزایش تورم در کشور دامن زده و شرایط اقتصادی را دچار چالش می‌کند.

عباسعلی ابونوری افزود: تورم وارداتی هم نوع دیگری از تورم است که ناشی از واردات کالاست. با توجه به اینکه کشور وابسته به عوامل تولید محصولات تولید خوراک دام است، این امر تاثیر مستقیمی بر قیمت برخی کالاها دارد.

وی ادامه داد: نوع دیگری از تورم هم تورم روانی ناشی از تحریم‌های اقتصادی و عدم ایجاد امنیت است که تورم انتظاری را در جامعه گسترش می‌دهد و اگر دولت بتواند تورم را مهار کند تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها و کاهش تورم ندارد، چرا که تورم کشور از نوع ساختاری، روانی و وارداتی است.

ابونوری گفت: مسئله ابرتورم ناشی از عوامل مختلف است. وقتی رشد نقدینگی متاثر از کسری بودجه در کشور صورت گیرد باعث به وجود آمدن ابرتورم می‌شود. از طرف دیگر بانک‌های تجاری با افزایش وام‌های غیر مولد و ارائه تسهیلات به بخش‌های غیرتولیدی عملکرد تورم‌زایی دارند. نتیجه این سیاست‌ها خود را در بلند مدت نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه گفت: دولت‌های قبل با کسری بودجه عظیمی مواجه بودند. وقتی دولت قادر نباشد کسری بودجه را تعدیل کند به سیاست‌های دیگر متوسل می‌شود. دولت می‌تواند به هر نحوی شده وضعیت بازار ارز را با اتکا به صندوق ذخیره ارزی بانک مرکزی کنترل کند. وقتی نقدینگی بیش از اندازه کاهش یابد تورم هم کاهش می یابد. در سه ماه اول سال به دلیل تخصیص بودجه، مخارج دولتی افزایش می‌یابد که همین مسئله موجب افزایش تورم و تشدید آن است. اگر این مسئله ادامه پیدا کند دولت نمی تواند با چنین سیاست‌گذاری اقتصادی کاری از پیش ببرد.

وی گفت: دولت با اجرای سیاست‌های ارزی می‌تواند تورم را کنترل کند. اینکه برخی ادعا دارند کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش تورم شده است، درست نیست. بانک مرکزی از طریق کنترل بازار ارز می‌تواند از نوسانات ارزش پول ملی جلوگیری کند.

ابونوری گفت: حتی اگر همین فردا برجام به نتیجه رسیده و توافق حاصل شود مساله رکود تورمی برطرف نمی‌شود و نباید مشکلات اقتصادی کشور را به گردن تحریم‌ها گذاشت، چون این مسائل، مشکلات داخلی هستند. سیاست‌هایی می‌تواند این مشکلات را برطرف کند که جزو سیاست‌های پولی باشد. یکی از ابزارهای سیاست پولی کنترل مخارج دولت یا مسیر دادن به آن است. مخارج دولت باید در چهارچوب بودجه مطرح شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا