بانکبانک و بیمه

توسعه روابط بانکی تهران-آنکارا


رییس جمهوری با تشریح توافقات امروز اقتصادی ایران و ترکیه، گفت: دستیابی به سطح روابط تجاری ۳۰ میلیارد دلار در سال، هدفگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، دکترحسن روحانی در نشست مشترک رسانه ای با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، افزود: روابط دو کشور در سال های گذشته در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و … رو به افزایش بوده است.

رییس جمهوری اظهارداشت: در جلسه مشترک همکاری های راهبردی، درباره توسعه همکاری های مشترک اقتصادی بین دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد.
روحانی ادامه داد: توسعه روابط بانکی و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیمات مهم امروز بود. مقرر شد تصمیماتی که امروز درباره توسعه روابط بانکی گرفته شد، بزودی نهایی و اجرایی شوند.
وی تاکید کرد: رفت و آمدها و ترانزیت کالا بین دو کشور در ۳ نقطه مهم مرزی و ارایه تسهیلات در زمینه مسایل گمرکی می تواند به توسعه روابط کمک کند. تصمیم گرفته شد که هر ۳ مرز به صورت ۲۴ ساعته به فعالیت ادامه دهند و ۲ مرز از فردا فعالیت ۲۴ ساعته را آغاز می کنند.
رییس جمهوری تصریح کرد: در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه گذاری، ایران اعلام کرد که تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران کشور ترکیه به ویژه در زمینه گردشگری، پتروشیمی و زیرساخت ها فراهم می کند و طرف ترک نیز اعلام کرد این آمادگی برای سرمایه گذاری وجود دارد.
روحانی افزود: در روابط نفت و گاز نیز تصمیم بر این شد که طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت کند و بین دو وزارتخانه مذاکرات لازم انجام می شود و ایران اعلام آمادگی کرد که آماده استقبال از سرمایه گذاران گازی کشور ترکیه است.
به گفته وی، با توجه به اهمیت گردشگری و روابط دو کشور و مسایل اقتصادی، ‌قرار شد مسئولان این حوزه با توافقاتی که خواهند داشت، روابط گردشگری بین دو کشور را توسعه بدهند.
رییس جمهوری با اشاره به توسعه بخش تجاری و اقتصادی دو کشور، گفت: دستیابی به رقم ۳۰ میلیارد دلار در بخش تجارت دو کشور در سال هدفگذاری شده است. با توجه به مسائل حساس منطقه و موضوعات کردستان عراق و سوریه مذاکرات مفصلی انجام شد.
وی تاکید کرد: هدف دو کشور ایجاد ثبات و حفظ صلح در منطقه است و همکاری ۳ جانبه ایران، ترکیه و روسیه دنبال می شود و در زمینه مسئله اقلیم کردستان عراق نیز با عراق همکاری مشترک خواهیم داشت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا