بورسبورس اوراق

تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌های امروز بورس مقطعی است

محمد اقبال‌نیا گفت: این روزها بازار سرمایه تاوان سال ۹۹ را می‌دهد اما با همه فراز و نشیب‌هایی که اتفاق افتاده بازده ۵ سال اخیر بورس در مقایسه با بازارهای دیگر خوب است و همچنان بورس شاگرد اول است. تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌های امروز مقطعی است و کماکان چشم‌انداز بلندمدت برای بازار سرمایه خوب ارزیابی می‌شود.


محمد اقبال‌نیا کارشناس‌ بازار سرمایه به بررسی بحران‌هایی که این روزها بازار سرمایه به آنها دچار شده است پرداخت و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: خروج مداوم پول حقیقی از بازار سرمایه نشان می‌دهد که فعالان خرد بازار آن طور که باید به سیاست‌های دولت و مجلس برای حمایت از تولید خوشبین نیستند.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی کشور هر سال در زمان تنظیم لایحه بودجه نگران قیمت گاز و برق هستند، افزود: در صورتی که مسائل و مشکلات به صورت اصولی و درست حل نشوند، پول‌ها از بازارهای مولد خارج و سر از بازارهای دلالی در می‌آورند.

به گفته این کارشناس، برای حل این مسائل نیاز به قوانین بالادستی است تا فرموله شده و به صورتی که منافع بخش تولید و سهامداران در آن لحاظ شود، سرمایه‌ها را به سوی بازار سرمایه و تولید تشویق کند.

اقبال‌نیا با تاکید بر اینکه تصمیم‌ها و مُسکن‌های موقتی برای هیچ اقتصادی کارساز نیست، عنوان کرد: اگر حال تولید کشور خوب باشد، بورس هم به رونق سابق خود باز خواهد گشت؛ چرا که بورس ویترینی از اقتصاد است.

وی ادامه داد: این روزها بازار سرمایه تاوان سال ۹۹ را می‌دهد اما با همه فراز و نشیب‌هایی که اتفاق افتاده بازده ۵ سال اخیر بورس در مقایسه با بازارهای دیگر خوب است و همچنان بورس شاگرد اول است.

این کارشناس اظهار کرد: تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌های امروز مقطعی است و کماکان چشم‌انداز بلندمدت برای بازار سرمایه خوب ارزیابی می‌شود.

وی در ادامه بر اتخاذ تصمیم‌گیری‌های درست و اصولی مسئولان کشور تاکید کرد و گفت: سیاست‌گذاران اقتصادی باید سیگنال‌های غلط اقتصادی به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ندهند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های لازم به منظور تکمیل زیرساخت‌ها انجام شود. بنابراین، نباید اجازه فرصت‌سوزی در اقتصاد کشور داده شود.

اقبال‌نیا درباره نامتقارن‌سازی دامنه نوسان گفت: با نامتقارن‌سازی دامنه نوسان نمی‌توان وضعیت بازار را بهبود داد چرا که این به بیراهه خواهد رفت و کاری ابتر است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر تصمیم‌گیری‌ها به این سمت باشد که به بورس، سهامداران و تولیدکنندگان لطمه‌ای وارد نشده و کسری بودجه از این محل تامین نشود، اعتماد از دست رفته به بازار بازگشته و از شرایط بحرانی خارج خواهیم شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا