انرژی

چهارمین کنگره آب و فاضلاب ایران به میزبانی قم برگزار می شود

دبیر چهارمین کنگره آب و فاضلاب ایران با اشاره به اینکه موضوع آب فرا سازمانی است، گفت: آب کالایی سیاسی، اجتماعی و امنیتی است به همین خاطر بسیار حائز اهمیت است.

همچنین بخوانید

عالی، دبیر چهارمین کنگره آب و فاضلاب ایران، ۱۹ مهرماه، در نشست شورای سیاستگذاری این کنگره با بیان اینکه موضوع آب امری حیاتی است، عنوان کرد: باتوجه به بحران آب که در سال‌های اخیر تشدید شده است آب مورد توجه همه دنیا به ویژه کشور ایران و استان قم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه موضوع آب فرا سازمانی است، بیان کرد: آب کالایی سیاسی، اجتماعی و امنیتی است به همین خاطر بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: این کنگره از یکم تا سوم آذرماه ۱۴۰۱  با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه قم، انجمن آب و فاضلاب ایران، شرکت آب و فاضلاب استان قم و شرکت آب منطقه‌ای قم در شهر قم برگزار خواهد شد.

عالی اضافه کرد: پروفسور تابش به عنوان ریاست عالی سیاستگذاری کنگره، دکتر آشفته به عنوان دبیر علمی کنگره و دکتر یاری به عنوان دبیر اجرایی در این کنگره حضور دارند.

مسعود تابش، رئیس انجمن آب فاضلاب ایران، در این نشست عنوان کرد: این کنگره هر ساله در یک استان و با همکاری دانشگاه‌های همان استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این گردهمایی فرصتی است تا ضمن شفاف سازی فعالیت دستگاه‌های اجرایی در حوزه آب و فاضلاب، دانشگاه‌ها تجارب خود را در حوزه تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی مانند شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای تجارب و دستاوردهای خود را در حوزه اجرایی به اشتراک بگذارند.

وی با بیان اینکه این همایش نقطه اتصال بین دانشگاه و صنعت است، اضافه کرد: ویژگی این همایش این است که با جمعی از مهندسین و متخصصین آب و فاضلاب و دانشجویان و اساتید شکل می‌گیرد تا دستاوردهای خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه این همایش آینه‌ای یک‌ساله از عملکرد همه این ارگان‌ها است، اظهار کرد: این گردهمایی سبب می‌شود تا متوجه شویم در چه زمینه‌هایی فعالیت بیشتری صورت گرفته است و کدام حوزه نیاز به فعالیت دارد همچنین مشخص می‌شود کارهای تحقیقاتی صورت گرفته در دانشگاه‌ها تا چه اندازه کاربردی است و تا چه اندازه توانسته حل مسائل کشور را پوشش دهد.

تابش با تاکید بر اینکه این کنگره صرفاً برای ارائه مقاله نیست و نشست‌های تخصصی متعددی در آن برگزار می‌شود، تصریح کرد: میز گرد چالش‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی، میز گرد چالش‌های استفاده از پساب‌های شهری در صنعت و فضای سبز و میزگرد تاب‌آوری سامانه‌های آب و فاضلاب با نگاه به تجارب همدان و شهرکرد در تابستان جاری سه میزگرد این همایش است.

وی در رابطه با میز گرد چالش‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی گفت: با توجه به بحران آب این تفکر در متولیان امر شکل گرفته است که می‌توانیم آب دریا را نمک زدایی کنیم و از آن در نقاط مختلف کشور استفاده کنیم در حالی که این طرح چالش‌های متعددی دارد به همین خاطر در این میزگرد موافقان و مخالفان این موضوع به بررسی این طرح می‌پردازند و آن را از  لحاظ هزینه‌ها و چالش‌های محیط زیستی بررسی می‌کنند.

رئیس انجمن آب فاضلاب ایران در رابطه با میزگرد چالش استفاده از پساب‌های شهری در صنعت و فضای سبز بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری قم نیز همانند بسیاری از شهرهای دیگر برای آبیاری فضای سبز با مشکل مواجه شده است و استفاده از پساب یکی از راه های حل این مشکل است این میزگرد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: چگونگی استفاده از پساب و محیط‌ هایی که می‌توان در آن از پساب استفاده کرد از جمله مسائلی است که در این میزگرد به آن پرداخته می‌شود.

تابش ادامه داد: از ویژگی های همایش‌های انجمن آب و فاضلاب ایران برگزاری کلینیک صنعت با حضور متخصصین دانشگاه و صنعت است. در این کلینیک ها متخصصین هر موضوع مشخص و اعلام می‌شود و کلیه علاقه مندان می‌توانند به صورت حضوری مسائل و مشکلات و نقطه نظرات خود را با متخصصین مربوطه در میان بگذارند.

وی اضافه کرد: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از صنایع که محصولات شان مورد استفاده در آب و فاضلاب است برگزار می‌شود تا هم محصولات این صنایع معرفی شود و هم نیازمندی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب رفع شود.

رئیس انجمن آب فاضلاب ایران افزود: در مراسم اختتامیه کنگره از استاد پیشکسوت نمونه کشوری تقدیر می‌شود همچنین علاوه ‌بر معرفی مقالات و غرفه های برتر، از پایان‌نامه‌های برگزیده کارشناسی ارشد و دکترا که در هفتمین دوره مسابقه پایان نامه برتر شرکت کرده‌اند نیز قدردانی خواهد شد.

آشفته، دبیر علمی چهارمین کنگره آب و فاضلاب ایران، در این نشست با بیان اینکه تا کنون۲۸۶ مقاله دریافت شده است، عنوان کرد: از این تعداد مقالات ۶۲ مقاله پذیرش، ۱۲ مقاله رد، ۱۲۰مورد در حال بررسی و ۱۸ تحت داوری است.

وی با بیان اینکه با توجه به محورهای متعددی که این همایش دارد مقالات تنوع زیادی داشتند، ادامه داد: امیدواریم دستاوردهای این کنگره راهگشای مشکلات کشور باشد.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا