بانک و بیمه

سهم ١۵ درصدی بخش خصوصی در تامین مالی از بازار سرمایه


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، رضا عیوض‌لو در نشست نقشه راه تنظیم‌گری بورس‌ها و ناشران‌ اوراق‌ بهادار در حاشیه  کیش اینوکس ۲۰۲۲ با بیان اینکه در سال‌هاى اخیر سهم تامین مالى از بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشت و این عدد از ١٠٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به ٢۵٠ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠٠رسیده و امسال روند آن صعودی بوده، اظهار داشت: سرعت روند افزایشى تامین مالی از بازار سرمایه در بخش خصوصی مشاهده می‌شود اما کندتر از سایر بخش ها بوده‌است، به طوریکه تامین مالى بخش خصوصى از ١١ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠٠ به ١٧ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠١ رسیده که مربوط به اوراق گام است.

همچنین بخوانید

وی افزود: اگر کل تامین مالى از طریق بازار سرمایه را مورد ارزیابى قرار دهیم از کل اوراق منتشر شده، ۵ درصد مربوط به بخش خصوصى، ٨٠ درصد سهم دولت و ١۵ درصد سهم غیردولتى بوده و این آمار نشان دهنده روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه است اما بخش خصوصى هنوز نتوانسته وزن خوبى را در این حوزه به خود اختصاص دهد. 

معاون سازمان بورس گفت: با  کمک صندوق های سرمایه گذارى در تامین مالى این اقدام از ١٩٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به عدد بع ۶۴٠ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠١ رسید .

وى ادامه داد: تسهیلات اعطایى در بازار سرمایه نسبت به تسهیلات اعطایى بانک ها از سه درصد در سال ٩۵ به ١٢ درصد در سال ١۴٠١ رسیده که روند صعودی و پتانسیل بالای بازار سرمایه در تامین مالى را نشان می دهد.

عیوض‌لو گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقش تسهیلات بانکى در تامین مالى تقاضاى کل، کاهش یافته و از ۶٠ درصد به ۴٧ درصد رسیده‌است. 

وى افزود: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی را به ۱۵ درصد برسانیم و وزن آن را افزایش دهیم.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا