بانکبانک و بیمه

عملکرد شش ماهه اول سال بانک توسعه صادرات ایران منتشر شد

در آستانه ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات و درسالی که سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین نام گرفت، بانک توسعه صادرات ایران در تداوم خدمت رسانی به صادرکنندگان همانند گذشته برنامه ها وسیاست های مدونی به منظور تحقق شعار سال در دستور کار خود قرار داده است.

به منظور معرفی خدمات و تسهیلات شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ ، روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران گزارشی در خصوص عملکرد این بانک در حوزه های مختلف ارائه می دهد.
مجموع تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران ۷۳.۱۱۳ میلیارد ریال بوده که این تسهیلات به شرکتهای تولیدی، شرکتهای کوچک و متوسط و دانش بنیان در صنوف و بخشهای مختلف اقتصادی و صادراتی ارائه شده است.
تسهیلات اعطایی بانک به شرکت های تولیدی در پایان شهریور ماه سال جاری ۷۰.۴۴۱ میلیارد ریال بوده که ۹۶ درصد از کل تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت های کوچک و متوسط توانستند به میزان ۱۵.۲۹۹ میلیارد ریال از تسهیلات بانک بهره مند شوند که ۲۱ درصد از کل تسهیلات اعطایی به این شرکت ها در شش ماه اول سال تعلق گرفت.همچنین رقم تسهیلات پرداخت شده به شرکت های یاد شده ۷.۰۷۶ میلیارد ریال تا پایان شهریور سال جاری بوده است.
از مجموع کل تسهیلات اعطایی مبلغ ۶۳.۰۵۰ میلیارد ریال از محل منابع بانک و۱۰.۰۶۳ میلیارد ریال نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شده است. مانده تسهیلات بانک تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۷۳۳.۰۷۷ میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد نشان می دهد. همچنین مانده تسهیلات ریالی بانک ۱۲۲.۹۱۴ میلیارد ریال بوده که بیانگر ۲۱درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
بانک توسعه صادرات ایران با توجه به بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تفاهم­نامه­ای با وزارت نفت در پایان سال گذشته منعقد کرد. این قرارداد به منظور اعطای تسهیلات تلفیقی توسط بانک به اشخاص حقوقی بخش غیردولتی به‌صورت استانی/ ملی در قالب برنامه وزارت نفت، مصوب نهمین جلسه کارگروه تخصصی ملی ذیل بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور منعقد شده است. این قرارداد برنامه‌های ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی با رویکرد صادراتی در دو بخش تسهیلات سرمایه درگردش و سرمایه­گذاری و طرح منعقد شده است.
در همین راستا مبلغ ۵.۴۱۰ میلیارد ریال به حساب بانک واریز شد و در خردادماه سال جاری در سه مرحله ۹۹ شرکت به مبلغ ۶.۹۳۵ میلیارد ریال جهت استفاده از منابع مذکور به بانک معرفی شده­اند. همچنین تاکنون ۵ فقره تسهیلات از محل بند مذکور به مبلغ ۳۶۳ میلیارد ریال به شرکت های معرفی شده پرداخت شده است.
با وجود محدودیت­های منابع ریالی بانک، به منظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، سقف اختیارات ارکان اعتباری شعب بانک توسعه صادرات ایران در سراسر کشور، در حوزه پرداخت تسهیلات صادراتی ریالی و صدور ضمانت نامه­های ریالی تا ۷۰% و در حوزه اعتبارات اسنادی داخلی ریالی تا ۱۰۰% افزایش یافت و جهت اجرا به شعب تابعه ابلاغ شد.
با توجه به عدم تغییر شرایط سیاسی در سال جاری، عمده تمرکز این اداره به مدیریت و حفظ روابط کارگزاری مستقیم با بانکهای مستقر در کشورهای هدف بانک همچون کشورهای همسایه و اوراسیا، کشورهای اروپایی، روسیه و … (با ۲۵ بانک کارگزار عمدتاً شعب خارجی بانکهای ایرانی و بانکهای ایرانی مستقر در خارج از کشور) بوده است.
اعطای تسهیلات اعتبار خریدار به مبلغ ۲/۲ میلیون دلار، وصول سود دوره اجرا و هزینه تعهد مربوط به دوره های سیزدهم و چهاردهم طرح احداث خط سوم انتقال برق جمعاً به مبلغ ۲.۶۵۸.۲۷۴ یورو از کارفرمای ارمنی و جلب موافقت یک بانک روسی جهت اعطای خط اعتباری ۲۰ میلیون یورویی برای تامین مالی واردات از جمله اقدامات مهم بخش تامین مالی بین المللی بانک توسعه صادرات در نیم سال اول ۱۴۰۱ بوده است.
در شش ماه اول ۱۴۰۱ رقمی حدود ۱۹۰ میلیون دلار اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی داشته ایم و شمار حواله جات ارزی نیز به میزان ۶۴۴ میلیون دلار بوده است، همچنین حواله جات منتج به واردات ۲۹۰ میلیون دلار، حواله جات صادره ۹۹ میلیون دلار و حواله جات وارداتی ۲۵۶ میلیون دلار بوده است. همچنین رقم ضمانتنامه های صادراتی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ معادل ۲۸۲ هزار دلار است.
پتروشیمی بوشهر بالغ بر ۱۸ میلیارد یوان چین، شرکت آریا بنادر ایرانیان به مبلغ ۳۳۴ میلیون دلار ، پتروشیمی گچساران به مبلغ ۲۲۰ میلیون یورو، فولاد جهان آرا اروند به مبلغ ۱۵۹ میلیون یورو ، پتروشیمی سلمان فارسی به مبلغ ۱۰۴ میلیون یورو، فولاد آلیاژی ایران به مبلغ ۱۱۸ میلیون یورو، فولاد اردکان به مبلغ ۵۲ میلیون یورو و شرکت خاک چینی ایران به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال و ۹ میلیون یورو از پروژه های عمده بانک هستند.
مانده مطالبات غیرجاری بانک در ابتدای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۲ هزار میلیارد ریال بوده است که بانک در راستای تسریع برای وصول مطالبات غیرجاری و مدیریت نقدینگی و به تبع آن حمایت از تولید و نیروی کار واحدهای اقتصادی دارای بدهی غیرجاری حرکت کرده است.
براساس این گزارش، بانک توسعه صادرات پرونده های بدهکاران را با لحاظ شرایط حاکم بر اوضاع اقتصادی و همچنین وضعیت اشخاص استفاده کننده از تسهیلات و سایر عوامل موثر، بررسی و حسب مورد تصمیمات مقتضی در این خصوص اتخاذ کرده است. در این راستا مساعدت های ممکن از جمله تقسیط مجدد، بخشش جرایم دیرکرد و یا تخصیص سقف اعتباری به واحدهای تولیدی و بازرگانی معتبر و فعال در امر صادرات تا حد ممکن اعمال شده و در صورت عدم حصول نتیجه، پیگیری های لازم از طریق مراجع قضایی انجام پذیرفته است.
در مجموع تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ بیش از دوهزارمیلیارد ریال از تسهیلات غیرجاری بالای پنج میلیارد ریال بانک وصول شده است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا