انرژی

تدوین سناریوهای خوشبینانه و بدبینانه برای مدیریت منابع آبی استان مرکزی

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از تدوین سناریوهای خوشبینانه و بدبینانه به منظور مدیریت منابع آبی برای تمامی شهرهای این استان در سال آبی پیش رو خبر داد تا مشکلی در تامین نیاز مردم به آب، بویژه مصارف شرب بوجود نیاید.

عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های اعلام شده، با پائیز کم بارشی مواجه هستیم، اظهار کرد: به منظور مدیریت منابع آبی سناریوهای بدبینانه‌ای متناسب با میزان بارشی که در سال آبی پیش رو صورت خواهد گرفت توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی تهیه و تدوین شده است تا بتوان منابع آبی ذخیره شده را به نسبت بارندگی‌ها مدیریت کرد تا با چالش و تنش آبی مواجه نشویم.

وی به تدوین سناریوی خوشبینانه در خصوص مدیریت منابع آبی نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که بارندگی‌های مطلوب حتی سیل آسا در فصل زمستان یا بهار سال آینده صورت گیرد برنامه ریزی لازم به منظور حفظ منابع آبی با ذخیره‌سازی مناسب در قالب سناریوی خوشبینانه تدوین و متناسب با این شرایط اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: در این سناریوها پیش بینی شده است چنانچه امکان بهره‌برداری از منابع آبی سدهای کمال صالح و الغدیر وجود نداشته باشد استفاده از چاه های آبی که تاکنون بهره برداری نشده‌اند و به مدار وارد کردن چاه های خاموش یا حفر چاه های جدید قابل بهره برداری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی افزود: چنانچه پیش‌بینی‌ها مبنی بر پائیز کم‌بارش محقق شود طبیعتا سال آبی سختی را پیش رو خواهیم داشت اما در استان مرکزی با همراهی مردم در مصرف درست و بهینه آب و نیز تلاش مسئولان می توانیم سال آینده را بدون تنش و بحران آبی عبور کنیم به شرط آنکه با توجه به شرایط موجود، صرفه جویی در مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی صورت گیرد.

وی در خصوص کشت پائیزه نیز گفت: از آنجاکه در مهرماه سال جاری هیچگونه بارشی در استان صورت نگرفته است طبیعی است که کشاورزان همچنان از چاه های آب برای آبیاری کشت پائیزه استفاده می‌کنند و توصیه می‌شود چنانچه کشت‌های پائیزه انجام شده موتورهای آب خاموش شود تا آب برای کشت‌های سال آینده ذخیره سازی شود.

آمری در خصوص منابع آبی موجود در سدهای بزرگ استان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد آب در مخزن آبی سدکمال صالح اراک ذخیره شده است که با مدیریت منابع و مصارف در این سد و با صرفه جویی مردم در مصرف آب شرب مشکلی در تامین نیاز شرب بوجود نخواهد آمد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی میزان آب ذخیره سازی شده در سد الغدیر ساوه نیز گفت: هم اکنون کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب آب از مجموع ۲۷۷ میلیون متر مکعب ظرفیت سدالغدیر ساوه ذخیره سازی شده است که روند کاهشی به خود گرفته و از طرفی درخصوص مصرف شبکه آبیاری زهکشی برای کشاورزی و وابستگی مصارف آب شرب شهر ساوه به این سد نگرانی‌هایی وجود دارد و امیدواریم با مدیریت توزیع آب مشکلی در تامین نیاز مصارف شرب و کشاورزی پیش نیاید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا