بانک و بیمه

راهنمای کامل سامانه اصالت بیمه خودرو: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در یک جا


سامانه سنهاب چیست؟

به طور حتم اگر شما هم حتی یکبار خواسته باشید که استعلام بیمه نامه دریافت کنید با کلمه سنهاب آشنا شده‌اید. سامانه سنهاب در معنی لغوی مخفف عبارت “سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه ” است. شرکت بیمه مرکزی با توجه به این عبارت بر تنظیم و هدایت امور بازار بیمه‌ای در صنعت بیمه نظارت دارد. در حقیقت هدف از ایجاد سامانه سنهاب را می‌توان ایجاد پایگاه داده‌ای و اطلاعات شرکت‌های بیمه‌ای دانست. از طریق این سامانه می‌توان به راحتی از اصالت بیمه خودرو مطلع شد.

با راه اندازی سامانه سنهاب حمایت از حقوق بیمه‌گزار‌ها و بیمه‌گر‌ها انجام می‌شود و این سازمان، در جهت انجام اهداف خود، پلتفرم‌های اینترنتی را نیز برای ارائه خدمات بیمه‌ای، به صورت الکترونیکی، راه اندازی کرده است.

بیمه مرکزی در ابتدا، با حذف کاغذ قدم در راه تسریع فرآیندهای بیمه‌ای گذاشت. هیچ نرم افزار مکانیزه‌ نظارتی در صنعت بیمه وجود نداشت.واحد فاوای بیمه مرکزی، طراحی و پیاده‌سازی  سامانه ای برای تسهیل کار بیمه‌گزاران و نظارت بهینه بر صنعت بیمه با عنوان سنهاب‌ (‌سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه‌) را از دی ماه ۱۳۹۰ در دستورکار خود قرار داد. در حال حاضر، شالوده اصلی طرح سنهاب طراحی شده  و در دسترس بیمه‌گزاران است. راهنمای سامانه سنهاب ، اطلاعات سامانه یکپارچه اقتصادی کشور را با اطلاعات صنعت بیمه تبادل می‌کند.

اهداف سامانه سنهاب

به طور کلی سامانه سنهاب برای سهولت در استعلام اصالت بیمه خودرو و راه ارتباطی با شرکت‌های بیمه تاسیس شده است. اما دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد که اهمیت استفاده از این سامانه را روز به روز بیشتر می‌کند. در حقیقت اهداف تاسیس سامانه یکپارچه سنهاب عبارتند از:

  • دسترسی به سامانه یکپارچه برای استعلام اصالت بیمه نامه امکان پذیر است.
  • سامانه جامع کنترلگر قانون مدار شده است.
  • ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز برای سازمان‌های ذی‌ ربط مانند: وزارت امور اقتصادی و دارایی فراهم شده است.
  • تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی حذف شده است.
  • فرایند صدور صورتحساب‌های اتکایی و فرایند‌های اتکایی اجباری و اتکایی اختیاری مکانیزه شده است.
  • داده‌ها برای صنعت بیمه و درون سازمان‌ها استاندار سازی می‌شود.
  • طراحی و ایجاد کد منحصر به فرد برای هر بیمه نامه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه فراهم شده است.
  • ارائه ارزش سرویس‌های ارزش افزوده برای بیمه‌گزار‌ها فراهم شده است.
  • دسترسی به اطلاعات شرکت‌های بیمه‌ با سهولت بیشتری انجام می‌شود.
  • اطلاعات بیمه‌‌ای به صورت یکپارچه در اختیار کاربر خواهد بود.
  • استعلام بیمه‌های خودرو مانند: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه امکان پذیر خواهد بود.
  • استعلام بیمه نامه‌های تقلبی قابل تشخیص است.

2.

هدف مهم سنهاب: اصالت بیمه نامه

چگونه وارد سامانه سنهاب شوید؟

استعلام بیمه خودرو شامل استعلام بیمه شخص ثالث و استعلام بیمه بدنه از صفحه سنهاب بیمه مرکزی موجود در سایت بیمه دات کام به شرح زیر است:

 

۱) استعلام بیمه‌نامه با وارد کردن اطلاعات شرکت بیمه‌گر، شماره بیمه‌نامه و شماره تلفن همراه و کدملی بیمه‌گزار در کادرهای مربوطه

۲) استعلام بیمه‌ شخص ثالث با کد ملی. شایان ذکر است که در بیمه‌نامه‌های جدید، کد یکتا در بالای بیمه‌نامه نوشته شده است. دقت نمایید که همه بیمه‌نامه‌ها کد یکتا ندارند. به علاوه، استعلام بیمه بدنه نیز با این روش امکان پذیر است

۳) ) وارد کردن کد VIN(کد شنایی خودرو ) و شماره تلفن همراه. کد VIN (Vehicle Identification Number) همان شماره شناسایی خودرو است که اصطلاحا شماره شاسی نیز نامیده می‌شود. این کد ۱۷ رقمی متشکل از اعداد و حروف است که برای شناسایی خودرو ها استفاده می‌گردد. دقت نمایید که شماره تلفن همراه به نام بیمه‌گزار باشد.

۴)  استعلام بیمه‌نامه با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۲۶۲۱. دقت نمایید که خط ارسال پیامک باید به نام صاحب بیمه‌نامه باشد.

 

 چه بیمه نامه‌هایی از سامانه سنهاب قابل استعلام است؟

در سنهاب بیمه مرکزی، شرایط استعلام برای بیمه نامه‌های خودرو مانند: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه فراهم شده است. بیمه‌گزار‌ها می‌توانند از طریق پرتال بیمه مرکزی شماره بیمه نامه و بعد از نام شرکت بیمه صادر کننده و کدملی را برای استعلام اصالت بیمه نامه‌ها وارد کنند.

سوالی که پیش می‌آید این است که نحوه عملکرد سامانه سنهاب چگونه خواهد بود؟ هر شرکت بیمه پس از صدور بیمه نامه در تمام رشته‌ها، باید اطلاعات را در این سامانه ثبت کند و افراد با مراجعه به سامانه یکپارچه سنهاب می‌توانند اصالت و صحت بیمه نامه را کنترل کنند.

همچنین استعلام صحت بیمه نامه از طریق پرتال مرکزی و سامانه پیامک به شماره ۳۰۰۰۲۶۲۱ فراهم شده است. اما به طور کلی بیشتر افراد برای استعلام بیمه نامه خودرو از طریق روش‌های زیر اقدام می‌کنند.

استعلام بیمه خودرو با پیامک

همانطور که گفته شد شرایط استعلام بیمه خودرو در سامانه سنهاب فراهم شده است. با توجه به اهمیت استعلام اصالت بیمه نامه خودرو، بیمه مرکزی شرایط استعلام از طریق پیامک را هم فراهم کرده تا افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند بتواند در زمان کوتاهی از خدمات استعلام بیمه نامه استفاده کنند. با روش ارسال پیامک می‌توان با یک گوشی ساده هم از اصالت بیمه نامه مطلع شد.

استعلام بیمه ماشین با شماره پلاک

استعلام اصالت بیمه نامه در سامانه سنهاب از طریق شماره پلاک هم قابل اجرا است. بدین صورت که کافی است شماره پلاک ماشین را بدون کد شهر در کادر مرتبط وارد کرد.

به طور مثال: اگر شماره پلاک ماشین ۵۹۶ ب ۲۱ است، اول باید شماره ۳ رقمی‌یعنی ۵۹۶ را بنویسید و بعد حرف «ب» و بعد عدد ۲۱ را وارد کنید.

3.

اصالت بیمه نامه با شماره پلاک

استعلام بیمه خودرو با کد یکتا

سایت یکپارچه اصالت بیمه سنهاب، از سوی بیمه مرکزی خدمتی را ارائه کرده است که با توجه به کد یکتا شرایط استعلام بیمه نامه فراهم شده است. در حال حاضر سایت سنهاب برای تمام بیمه نامه‌هایی که کد یکتا دارند مورد استفاده خواهد بود و تمام کاربر‌های می‌توانند با وارد کردن اطلاعاتی مانند کد یکتا از اصالت بیمه نامه خود مطمئن شوند.

به راحتی می‌توان با کد یکتا بیمه نامه وارد سایت سنهاب شد و استعلام را انجام داد. کافی است که افراد اطلاعات مورد نیاز برای استعلام را پس از ورود به سایت سنهاب در کادر مشخص شده در بخش استعلام بیمه نامه وارد کنند.

استعلام بیمه ماشین با VIN و اطلاعات خودرو

همانطور که گفته شد اصالت بیمه نامه خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌دانید که عدم تهیه بیمه شخص ثالث با جریمه همراه خواهد بود. از این رو بهترین گزینه برای استعلام اصالت بیمه خودرو استفاده از سامانه سنهاب است.

برای استعلام بیمه خودرو در این سامانه کافی است که به سایت درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز مانند: شماره موتور، VIN، شماره شاسی، شماره بیمه نامه، شماره پلاک، کد ملی و شرکت بیمه را وارد کرده و از وضعیت بیمه نامه خودرو خود مطلع شوید. 

استعلام اصالت بیمه در بیمه دات کام

بیمه دات کام یکی از کارگزاری‌های آنلاین بیمه است که شرایط استعلام، مقایسه و خرید بیمه را برای کاربرهای خود فراهم کرده است. سامانه بیمه دات کام هم با توجه به مهم بودن اصالت بیمه شرایط استعلام از طریق سایت خود را در سامانه سنهاب فراهم کرده است.

کافی است که در قدم اول در سامانه خرید آنلاین بیمه دات کام از  لینک https://bimeh.com/sanhab-inquiry در  در مرورگر خود وارد شوید، سپس در گام دوم اطلاعات خود مانند: نام شرکت ‌بیمه‌گر، شماره بیمه نامه چاپ شده روی بیمه نامه، شماره تلفن همراه و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کنید. استعلام اصالت بیمه نامه مستقیم از سامانه سنهاب استخراج خواهد شد.

همچنین می‌توان از روش اطلاعات کد یکتا و کد ملی هم برای استعلام در بیمه دات کام و سامانه سنهاب اقدام کرد. شما می‌توانید برای گرفتن استعلام اصالت بیمه خودروی خود ، سوالات خود را از کارشناسان بیمه دات کام از مجراهای ارتباطی زیر بپرسید:

نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: [email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا