اقتصاد کلان

شرایط «بانک سامان» برای پرداخت وام

بررسی‌ها از برخی شعب بانک سامان نشان می‌دهد که اغلب این شعب اینگونه وام می‌دهند که متقاضی باید سپرده و ملک را به‌عنوان وثیقه قرار دهد تا بر اساس ۸۰ درصد مبلغ سپرده و ۷۰ درصد ارزیابی ملک مورد نظر به اضافه توان بازپرداخت، بتواند تسهیلات دریافت کند. البته، مواردی هم دیده شده که برخی از شعب، به دارندگان دستگاه کارتخوان نیز وام می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که در این گزارش به طور نمونه شرایط وام‌دهی از سوی بانک سامان و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک سامان، این بانک برای پرداخت تسهیلات خرد، مبلغی از وام را بلوکه نمی‌کند یا برای ضمانت وام، وثیقه نقدی نمی‌خواهد.

اما شرایط پرداخت وام در اغلب شعب این بانک به این صورت است که از متقاضیان برای پرداخت تسهیلات، سپرده و ملک به‌عنوان وثیقه درخواست می‌شود.

طبق گفته مسئولان برخی از شعب بانک سامان، پرداخت وام در این بانک براساس سپرده و ملک انجام می‌شود و متقاضی باید در بانک، سپرده بگذارد تا بتواند تا ۸۰ درصد مبلغ سپرده وام دریافت کند.

وام گرفتن از طریق ملک نیز به این صورت است که متقاضی سند ملک خود را در بانک می‌گذارد و براساس توان بازپرداخت، می‌تواند تا ۷۰ درصد ارزیابی ارزش ملک تسهیلات بگیرید.

یک شعبه دیگر بانک سامان نیز در این رابطه می‌گوید، برای دریافت تسهیلات باید در بانک سپرده بلندمدت بگذارید یا سند ملک خود را در بانک بگذارید. البته، طبق اعلام بانک، تا زمانی که تمام اقساط وام پرداخت نشود، نمی‌توانید سپرده خود را بردارید.

همچنین، دریافت وام از طریق سند ملک نیز به این صورت است که ملک باید زیر ۲۵ سال ساخت باشد و سقف تسهیلات از این محل نیز، ۵۰۰ میلیون تومان است که این رقم بسته به توان بازپرداخت متقاضی تغییر می‌کند.

علاوه بر این، در یک شعبه دیگر از بانک سامان، شرایط پرداخت وام اینگونه است که با به رهن گذاشتن سند ملک در بانک می‌توان تا ۵۰۰ میلیون تومان بسته به توان بازپرداخت وام گرفت. البته، فرد متقاضی وام باید از گردش حساب مناسبی برخوردار باشد.

در بین بررسی وضعیت پرداخت تسهیلات در این بانک، موردی مشاهده شد که آن شعبه از بانک سامان فقط به دارندگان کارتخوان وام می‌دهد و پرداخت وام به این طریق اینگونه است که باید یکسال از تاریخ نصب کارتخوان گذشته باشد و به مالکان دستگاه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و به مستاجران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام داده می‌شود که مبلغ این وام بسته به عملکرد دارنده دستگاه متغیر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا