امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

زارعان گلستان در پیچ وخم بیمه کشاورزی/ خلف وعده‌ها ادامه دارد

گرگان- با وجود اهمیت بیمه در تأمین آرامش و معاش نسبی کشاورز، زارعان گلستانی به دلیل تأخیر در پرداخت و به صرفه نبودن مبلغ غرامت در مقایسه با هزینه حق بیمه، تمایلی به استفاده از آن ندارند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- الهام رئوفی فر: بیمه کشاورزی به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های مدیریت ریسک در بخش زراعت پذیرفته شده و بر همین اساس کمتر کشوری است که نوعی از بیمه کشاورزی را ارائه نکرده باشد.

با وجود اینکه گلستان هرساله آبستن حوادثی از قبل گرمای شدید، سیل، باران‌های سیل‌آسا و آتش‌سوزی است اما کشاورزان این منطقه تمایلی به بیمه محصولات کشاورزی ندارند.

برخی علت این بی‌انگیزگی را خلف وعده بیمه در پرداخت خسارت و عده‌ای به صرفه نبودن غرامت بیمه در صورت بروز حوادث می‌دانند.

به باور کارشناسان، یکی از راه‌های کاهش دغدغه کشاورزان در این سال‌ها، به جز خرید تضمینی، بیمه محصولات کشاورزی است؛ موضوعی که زارعان گلستانی نسبت به آن ذهنیت مثبتی ندارند و معتقد هستند جهاد کشاورزی گلستان به‌عنوان نهادی حامی در این حوزه موفق ظاهر نشده است.

بیمه از انجام تعهدات خود شانه خالی می‌کند

این موضوعی است که یک فعال حوزه کشاورزی هم آن را تأیید می‌کند و به خبرنگار مهر، می‌گوید: بیمه در زمان پرداخت غرامت محصولات کشاورزی بهانه جویی کرده و از انجام تعهدات خود شانه خالی می‌کند.

سید احمد امیریان می‌افزاید: سازمان بیمه در زمانی که کشاورز اقدام به بیمه محصول می‌کند، گیرنده خوبی است اما در زمان پرداخت غرامت محصول با آوردن ماده و تبصره قانونی از پرداخت واقعی مبلغ خودداری می‌کند.

این فعال حوزه کشاورزی ادامه می‌دهد: عملکرد نادرست سازمان بیمه رغبت کشاورز را برای بهره‌مندی از بیمه کاهش داده، تا جایی که زارعان ترجیح می‌دهند محصول خود را بیمه نکنند.

در صورت اصلاح معایب و مشکلات کشاورزان از بیمه استقبال می‌کنند وی اضافه می‌کند: ارزیابی خسارت توسط سازمان بیمه باید صادقانه و دلسوزانه انجام شود زیرا کشاورز تمام توان مالی خود را در یکسان به پشتوانه محصول تولیدی در مزارع خود به دست می‌آورد.

امیریان ضمن بیان این نکته که بیمه‌های بخش کشاورزی باید مانند چتر حمایتی برای کشاورز عمل کند، می‌افزاید: بیمه محصولات کشاورزی باید باعث ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس کشاورزان شود.

این فعال حوزه کشاورزی معتقد است: در صورت اصلاح معایب و مشکلات بیمه، کشاورزان از بیمه محصولات خود استقبال خواهند کرد.

اما به جز کشاورزان، مدیران استانی هم نسبت به عدم موفقیت عملکرد بیمه انتقاد دارند زیرا به اعتقاد آنها عدم پرداخت به‌موقع غرامت و نبود تعهد خسارت در بخش بیماری و آفات محصولات کشاورزی، زارعان را نسبت به بیمه بدبین کرده است. این موضوعی است که ظاهراً مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم آن را پذیرفته زیرا چندی پیش در رسانه‌ها اعلام کرد: «ازآنجایی‌که آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز باید توسط کشاورز مدیریت شود، بیمه هیچ‌گاه جوابگوی مشکلات مربوط به این حوزه نبوده است.»

مطابق اظهارات رئیس صندوق بیمه جهاد کشاورزی گلستان در رسانه‌ها، ضریب نفوذ بیمه در استان گلستان بین ۱۱ تا ۱۵ درصد بوده که این آمار به هیچ عنوان مطلوب نیست.

زارعان گلستان در پیچ وخم بیمه کشاورزی/ خلف وعده ها ادامه دارد

عملکرد نامناسب بیمه

اما مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان عامل مطلوب نبودن آمار بیمه محصولات کشاورزی را عملکرد نامناسب حوزه بیمه‌ای می‌داند و به خبرنگار مهر، می‌گوید: بیمه در بحث خسارت‌ها به محصولات کشاورزی باید به موقع ورود پیدا کرده و خسارت‌ها را در وقت خودش به کشاورز پرداخت کند.

سید ساسان احمدی با بیان اینکه بیمه کشاورزی یکی از ارکان تضمین طرح‌های جهش تولید است، می‌افزاید: آمار بیمه کشاورزان نشان می‌دهد که بیمه خیلی خوب در این زمینه ورود نکرده است.

وی به هماهنگی بین بیمه و کشاورزان تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان در خصوص بیمه، بحث برآوردهای خسارت است که دقیق انجام نمی‌شود.

به گفته احمدی، ما هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد کشاورز را به بیمه جلب کنیم و اگر کشاورز به بیمه اعتماد داشته باشد اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیمزار راحت‌تر انجام می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص معتقد است: در کنار خرید تضمینی، بیمه محصولات کشاورزی یک مؤلفه اعتمادآفرین دیگری است که باید به آن توجه جدی‌تری شود.

به گفته غلامرضا منتظری، در سال‌های اخیر کشاورزان مشکلاتی در حوزه بیمه داشتند که تلاش می‌کنیم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با توجه به اینکه هرساله حوادث طبیعی صدمات زیادی به بخش‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی وارد می‌سازد، وجود بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی ضروری است

به همین دلیل باید تبلیغاتی همه‌جانبه و یکپارچه برای شناساندن بیمه محصولات و مزایای آن به کشاورزان توسط کارگزاران صنعت بیمه انجام شود زیرا بیمه کشاورزان منجر به افزایش درآمد آنها، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان، افزایش‌پذیرش تکنولوژی پیشرفته، اشاعه روش‌های نوین زراعی و دامی، ایجاد امنیت اقتصادی برای تولید و سرمایه‌گذاری می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا