بانکبانک و بیمه

کاهش معنادار حباب سکه هم زمان با اقدام بانک مرکزی

بازار طلا و سکه تهران امروز تحت تاثیر اقدام بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق سکه، با تعدیل قیمت ها و کاهش حباب سکه همراه بود.

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی اظهار داشت: امروز قیمت هر اونس طلا به ۱۶۷۲ دلار رسید که نسبت به روز گذشته ۹ دلار کاهش داشته است. هر اونس نقره نیز ۲۰ دلار و ۷۷ سنت بود.

کشتی آرای با اشاره به تصمیم جدید بانک مرکزی گفت: امروز سه شنبه بانک مرکزی اعلام کرد اوراق سکه توسط این بانک در بورس کالا ارائه می‌شود و این اوراق به سررسید شش ماهه و به نرخ روز تبدیل به پول خواهد شد. انتشار این اوراق از امروز، باعث شد تا به شخص حقیقی تا سقف ۱۰۰ سکه واگذار شود و به صندوق‌های سرمایه گذاری نیز به صورت نامحدود عرضه شود. همین موضوع باعث تا امروز قیمت سکه در بازار تحت این خبر قرار بگیرد؛ همچنین بانک مرکزی یک اطلاعیه دیگری نیز مبنی بر تبدیل طلای آب شده به سکه داشت. در نتیجه تحت تاثیر این موارد، باعث در دو روز گذشته سیر نزولی قیمت سکه شروع شود و به نوعی می‌توان گفت که حباب سکه در حال کاهش است. به گونه‌ای که امروز حباب سکه در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که نسبت به چند روز گذشته، یک میلیون و سیصد هزار تومان از حباب سکه کاسته شد. از طرفی با انتشار این خبر، قیمت ارز نیز تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت‌ها در حالی که تا دیروز روند صعودی داشت، از امروز این روند متوقف شده و قیمت‌ها با تعدیل همراه شد.

همچنین بخوانید

به گفته کشتی آرای در معاملات امروز (سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱) هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شد که نسبت به دیروز، حدود ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

وی افزود: نیم سکه به قیمت ۸ میلیون و  ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز به رقم ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز به قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دادوستد شد. این در حالی است که نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی همچنان دارای حباب بالا هستند.

همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز به ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار به عنوان مبنای معاملات طلا، به یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید.

بر این اساس هر گرم طلای ۲۰ عیار نیز یک میلیون و ۶۲۸ هزار تومان تعیین شد. هر گرم طلای ۲۱ عیار، یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۲ عیار نیز یک میلیون و ۷۹۱ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز به یک میلیون و ۹۵۴ هزار تومان رسید.  

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا