انرژی

بهره برداری کامل از رینگ انتقال برق ابرکوه – مروست تا پایان سال ۱۴۰۲

طرح ویژه تکمیل رینگ انتقال برق ابرکوه – مروست یکی از طرح‌های مهم در دست ساخت توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد است که در سفر سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور به استان یزد تصویب‌ شده است و نقش مهمی در افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق شهرستان‌های کمتر برخوردار مروست،‌ خاتم و ابرکوه و توسعه متوازن زیرساختهای برق در استان ایفا می‌کند، این طرح بنا به گفته‌ی مجری آن تا پایان سال ۱۴۰۲ بهره برداری کامل خواهد شد.

همچنین بخوانید

«علی‌اکبر صالحی» مجری طرح شرکت برق منطقه‌ای یزد در این باره اظهار کرد: ایجاد رینگ انتقال برق ابرکوه – مروست از طرح‌های در دست اجرا توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد است که شامل ایجاد ۹۰ کیلومتر خط دو مداره ۲۳۰ کیلوولت بین پست‌های ۲۳۰ ابرکوه و کلیدخانه اسمالون، ساخت پست ۱۳۲ کیلوولت کلیدخانه اسمالون، ایجاد دو بی خط ۱۳۲ کیلوولت در پست مروست و همچنین ایجاد ۶۵ کیلومتر خط ۱۳۲ کیلوولت بین پست‌های کلیدخانه اسمالون و مروست است که با مشارکت ایمیدرو و بهره‌بردار معدن اسمالون در دست اجراست.

وی در مورد هدف از اجرای نیز گفت: این طرح ضمن تکمیل رینگ و افزایش قابلیت اطمینان (کاهش خاموشی) شبکه برق سه شهرستان مروست،‌ خاتم و ابرکوه، موجب تقویت زیرساخت تأمین برق صنایع و معادن در این مناطق کمتر برخوردار و توسعه متوازن زیرساخت برق در استان یزد خواهد شد که این موضوع یکی از رویکردهای مهم شرکت برق منطقه‌ای یزد در توسعه شبکه برق استان هست.

صالحی در ادامه راجع به جزئیات این طرح نیز خاطرنشان کرد: ایجاد خط ۲۳۰ کیلوولت ابرکوه – اسمالون به‌عنوان اولین فاز این طرح در سال ۱۳۹۶ آغاز و در سال ۱۳۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فاز دوم نیز ایجاد دو بی خط ۱۳۲ کیلوولت در پست مروست بود که در سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان آبان ماه جاری به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در فاز سوم، ایجاد خط ۱۳۲ کیلوولت اسمالون – مروست برنامه‌ریزی شده که پس از انجام مطالعات مهندسی و طراحی، در اولین مرحله عملیات اجرایی، قرارداد ساخت فونداسیون در آذرماه ۱۴۰۰ منعقد شده و در شهریورماه گذشته به پایان رسید.

این مسئول پیشرفت فیزیکی فاز سوم تاکنون را ۳۱ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضمن اجرای کامل فونداسیون،‌ ۴۵ درصد از برج‌های عبوری موردنیاز طرح، تأمین، ساخت و تحویل شده است و فرایند برگزاری مناقصه خرید سایر تجهیزات نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ این طرح به‌صورت کامل قابل بهره‌برداری باشد.

وی یادآور شد: طرح تکمیل رینگ انتقال برق ۱۳۲ کیلوولت ابرکوه – مروست به‌صورت سه‌جانبه در حال اجرا است و اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده که سهم هر کدام از مشارکت‌کنندگان به‌صورت مساوی و برابر با مبلغ ۵۰ میلیارد تومان است.

به گفته صالحی، همچنین طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه منعقدشده، مقرر شد کلیه برج‌های عبوری مورد نیاز و بخشی از تجهیزات پست کلیدخانه اسمالون توسط شرکت آریا جنوب ایرانیان و برج‌های کششی، مقره،‌ یراق‌آلات،‌ سیم هادی و فیبر نوری موردنیاز طرح نیز توسط ایمیدرو تأمین و تحویل شود و سپس عملیات نصب برج و سیم‌کشی توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد اجرا ‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا