بورسبورس اوراق

بورس کالا سازوکاری مناسب برای طرح اصلاح قیمت‌گذاری دستوری دولت

احسان بیگی گفت: آزادسازی قیمت‌ها در صنایع مختلف، طرحی امکان‌پذیر بوده و می‌توان از پتانسیل‌های بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا بهره گرفت.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، چندی قبل وزیر اقتصاد خبر از طرح دولت برای اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری داد. طرحی که برای اجرایی شدن نیاز به سازوکاری شفاف دارد؛ به طوری که کارشناسان، بورس کالا را برای این اصلاح اقتصادی بهترین ابزار می‌دانند.

احسان بیگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: آزادسازی قیمت‌ها در صنایع مختلف، طرحی امکان‌پذیر بوده و می‌توان از پتانسیل‌های بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا بهره گرفت.

وی اضافه کرد: با قیمت‌گذاری دستوری، سود حاصل از فروش محصولات نصیب دلالان شده و سهامداران شرکت، انتفاعی نخواهند داشت. بنابراین می‌توان گفت آزادسازی قیمت‌ها گامی بزرگ در راستای انتقال سود شرکت‌ها به سهامداران خواهد بود. البته معتقدم باید سازوکاری معقول هم برای قیمت‌ها در بورس کالا تعیین کرد تا هم تولیدکننده حاشیه سودی منطقی داشته باشد و هم قیمت‌ها از چارچوب منطقی فراتر نرود.

بیگی ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر عرضه و تقاضا در بورس کالا گفت: اگر قرار باشد قیمت‌گذاری محصولاتی را که در حال حاضر مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، به عرضه و تقاضای بورس کالا بسپاریم؛ باید حجم عرضه‌ها کنترل شود تا دستکاری عرضه، سبب افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها نشود. اگر عرضه‌ها متناسب با تقاضای بازار باشد، عملا نیازی هم به تعیین سقف قیمتی در بورس کالا نخواهد بود و قیمت هر محصول کاملا منطقی تعیین خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا