کسب و کار

بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

فروشندگان کالا برای دریافت مبلغ ارزش افزوده از مشتریان به یک گواهینامه خاص نیاز دارند. این مجوز مخصوص که با نام گواهی ارزش افزوده شناخته می‌شود، دائمی نیست و از زمان دریافت تا تاریخ خاصی اعتبار دارد. مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده برای همه افراد حقیقی و حقوقی یکسان نیست و شرایط مختلفی دارد. کلیه خریداران کالا و خدمات اعم از بخش دولتی و خصوصی، باید پیش از پرداخت ارزش افزوده به فروشندگان، صحت گواهی ارزش افزوده فروشنده را بررسی و اطلاعات مندرج در آن را احراز کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که برای بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده و هم‌چنین دریافت و تمدید این گواهی چه باید کرد؟ در ادامه این مطلب، اطلاعات جامعی را در خصوص گواهی ارزش افزوده به شما خواهیم داد.

گواهی ارزش افزوده چیست؟ یکی از عناصر تشکیل‌دهنده نظام مالیاتی

پیگیری مسائل مالیاتی برای هر کسب‌وکار ممکن است وقت‌گیر و پردردسر باشد. کسب‌وکارهای موفق با خرید نرم افزار حسابداری مالی امور مالیاتی را به‌راحتی پیگیری می‌کنند. یکی از انواع مالیات در ایران و بسیاری از کشورها مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات غیرمستقیم است که از بیشتر کالاها و خدماتی که توسط مشاغل گوناگون به فروش می‌رسند یا خریده می‌شوند اعمال می‌شود. به عبارت دیگر مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که از اختلاف قیمت بین هنگام فروش و خرید کالاها و خدمات گرفته می‌شود.

گواهی ارزش افزوده نیز، مجوزی است که به صاحبان مشاغل و فروشندگان و ارائه‌کنندگان کالا و خدمات اجازه می‌دهد تا از خریداران مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید از کلیه مراحل ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده گذشته باشید تا بتوانید این گواهینامه را دریافت کنید. کلیه واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا می‌پردازند باید این مجوز را دریافت کنند. درصورتی‌که این کسب‌وکارها مجوز یا همان گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده باشند، مرتکب عملی غیرقانونی شده‌اند. هم‌چنین باید به بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده بپردازند تا مدت اعتبار آن نگذشته باشد؛ در‌این‌صورت باید برای تمدید این گواهینامه اقدام کنند.

همچنین بخوانید

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده، وابسته به سابقه مالیاتی کسب‌وکار

یکی از اقدامات هوشمندانه مدیران، توجه به مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده است. این گواهینامه دائمی نبوده و مدت اعتبار آن هم چندان طولانی نیست. درصورتی‌که اعتبار گواهینامه به پایان برسد، اخذ مالیات افزوده از مشتریان غیرقانونی خواهد بود. خریداران محصولات و خدمات در هنگام خرید محصول یا خدمت مورد‌نظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کرده و پس از تایید اعتبار گواهی ارزش افزوده، نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

اعتبار گواهی ارزش افزوده، مطابق تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۶ ماهه یا یک‌ساله صادر می‌شود که پس از به پایان رسیدن تاریخ اعتبار ارزش افزوده، کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی مستلزم تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی هستند. متقاضیانی که تا ۳ سال در نظام مالیات بر ارزش افزوده سابقه پرداخت دارند و از طریق نرم افزارهای حسابداری بدهی مالیاتی‌شان را پرداخت کرده و به صفر رسانده‌اند، مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده برای آن‌ها ۲ ساله خواهد بود.پیشنهاد می‌کنیم بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده حتما در برنامه خود بگذارید و در صورت پایان اعتبار، نسبت به تمدید گواهینامه ارزش افزوده اقدام کنید.

بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده و استعلام آن در سامانه گواهی ارزش افزوده

یک گواهی معتبر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات در روند روزمره کارها اهمیت بسیاری دارد. از آنجا که اعتبار گواهی ارزش افزوده از نظر مدت با محدودیت زمانی مواجه است، هم مصرف‌کنندگان نهایی کالا و خدمات و هم دارندگان این گواهی، لازم است تا برای استعلام و بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده اقدام کنند.

سامانه گواهی ارزش افزوده تنها فضایی است که برای انجام همه امور مرتبط با گواهینامه ارزش افزوده می‌توانید به آن مراجعه کنید. از سال ۹۴ امکان استعلام گواهی ارزش افزوده از طریق این سامانه فراهم‌شده و افراد می‌توانند به‌سادگی به بررسی اعتبار ارزش افزوده خود بپردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده و استعلام این گواهینامه می‌توانید به نشانی اینترنتی https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx مراجعه کنید.

تمدید گواهی ارزش افزوده به چه صورت است؟

نرم‌افزارهای حسابداری با رابط کاربری بسیار ساده‌ای که دارند به شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف کمک می‌کنند تا محاسبات مالی خود را به‌راحتی انجام بدهند. بهترین نرم افزارهای حسابداری امکان مدیریت محاسبات مربوط به ارزش افزوده و وارد کردن مالیات در فاکتور را برای کاربران فراهم می‌کند. اما سوالی که برای تعداد بسیاری از از حسابداران مطرح می‌شود این است که برای تمدید گواهی ارزش افزوده باید چه اقداماتی انجام داد؟

طبق قوانین جدید دیگر نیازی به تمدید گواهی نامه ثبت نام در ارزش افزوده نیست. در گواهی‌های ارزش افزوده نیز قید شده است که گواهی ارزش افزوده تا زمانی که مودی در نشانی یاد شده در گواهی فعالیت دارد، مورد تایید است. این موضوع بر طبق بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۵۰۶ مورخ ۹۹/۲/۲۱ (شرایط و نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده – حذف گواهینامه ثبت نام مالیات ارزش افزوده) مورد تایید است.

نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم؛ بهترین ابزار برای مدیریت امور مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه مهمی است که شرکت‌های تولیدکننده کالا باید به دولت بپردازند. مالیات ارزش افزوده توسط خریداران کالا و خدمات پرداخت می‌شود. کسب‌وکارها فقط در صورت داشتن گواهی ارزش افزوده قادر به دریافت این مالیات از مشتریان هستند. به‌همین دلیل، مدیران باید به بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده توجه داشته باشند. در این مطلب به‌طور جامع به شرح گواهینامه ارزش افزوده، نحوه استعلام و تمدید این گواهی پرداختیم. اگر در‌خصوص امور مالیاتی خود و پرداخت آن‌ها دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید به از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نرم افزار و کارایی آن به نشانی اینترنتی sepidarsystem.com مراجعه کرده تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد. سپس برای خریداری نرم افزار سپیدار از همین سایت اقدام کنید.

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا