اقتصاد کلان

سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در بخش سیاست خارجی تبیین شد

رییس مرکز پژوهشهای مجلس، مدیرکل سابق اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مشاور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کارشناس ارشد سیاست خارجی به بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در حوزه سیاست خارجی پرداختند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه در حوزه سیاست خارجی با حضور بابک نگهداری، فریدون حق‌بین، علی فکری، رضا ملکی  و کاکایی در دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله سید علی خامنه‌ای برگزار شد.

همچنین بخوانید

بابک نگهداری رییس مرکز پژوهشهای مجلس، در این نشست گفت: اقتصاد جهان در حال انتقال از غرب به شرق آسیاست. شدت رقابت بین چین و آمریکا هر روز بیشتر می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی و منطقه‌ای کشورهای غربی به حداکثر خد رسیده است به همین دلیل به دنبال ظرفیت‌های جدید هستند به همین دلیل شاهد شدت گرفتن رقابت بین چین و آمریکا هستیم. چین پروژه «کمربند راه» را فعال کرده و آمریکا هم در فکر مهار چین است.

وی ادامه داد: موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونمیک ایران در کمربند راه ایجاب می‌کند جایابی ویژه‌ای در نظام اقتصاد بین‌المللی داشته باشیم مسئله‌ای که در برنامه ششم توسعه به آن توجه نشد. تحریم‌های اقتصادی ایران توسط غرب از سال ۲۰۱۲ به این سو نفت را از یک محصول امنیتی خارج کرد. جنگ اقتصادی چین و آمریکا، خاورمیانه را به آوردگاه آنها تبدیل کرد. آمریکا با تحریم نفت ایران، ونزئلا و لیبی درصدد صدمه زدن به تضمین انرژی چین در نظام رقابتی جهان است.

نگهداری خاطرنشان کرد: به توسعه دیپلماسی اقتصادی نیازمندیم تا آمادگی نهادی برای مدیریت ظرفیت اقتصادی بین‌المللی در زنجیره اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توسط دستگاه‌های مسوول انجام شود. استراتژی صنعتی کشور باید متناسب با دیپلماسی اقتصادی کشور اصلاح شود.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: باید از فرصت جنگ روسیه و اوکراین که مسیر شمالی انتقال کالا از چین به اروپاست استفاده کنیم چرا که کمربند راه چین در سه حوزه شمال، مرکز و جنوب تقسیم‌بندی شده است. در برنامه هفتم توسعه باید از این فرصت استفاده کنیم.

ادامه دارد…

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا