امور زیربناییتعاون و اشتغال

بافت‌های فرسوده تهران با مشارکت تعاونی‌های مسکن نوسازی می‌شود

تفاهم‌نامه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری تهران با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران با مشارکت تعاونی‌های مسکن امضا شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهم‌نامه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری تهران امروز، ۲ آذرماه با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل این وزارتخانه و با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران با مشارکت تعاونی‌های مسکن امضا شد.

این تفاهم‌نامه بر اساس اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن اجرا می‌شود.

از اهداف دیگر اجرای این تفاهم‌نامه می‌توان به بهبود بهره‌وری زمین از طریق تجمیع پلاک‌های فرسوده و تأمین مسکن باکیفیت، حمایت از تشکیل تعاونی‌های مسکن در پروژه‌های تجمیعی شخصی در محله‌های مناطق شهرداری تهران، تشکیل صندوق‌های خُرد محله‌ای، بسترسازی و تسهیل فرآیند برخورداری همه خانوارهای شهری از واحدهای مسکونی و مشارکت در ساخت و تولید ۵ هزار واحد مسکونی اشاره کرد.

سازمان نوسازی شهر تهران و دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از طرفین با تشکیل کمیته مشترکی مسئولیت اجرای این تفاهم‌نامه را بر عهده دارند.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه برنامه‌ریزی، مدیریت، تسهیل و تهیه اساسنامه تشکیل تعاونی‌های مسکن محله و معرفی تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌ساز جهت مشارکت در طرح‌های احیای بافت‌های فرسوده و ارائه تسهیلات مسکن ارزان‌قیمت از جمله تعهدات معاونت امور تعاون و شناسایی و معرفی اراضی دارای سند قطعی مالکیت بر عهده شهرداری تهران است.

سید صولت مرتضوی در حاشیه این مراسم گفت: میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری تهران وجوه مشترکی بسیار وجود دارد که در آینده نزدیک این همکاری‌ها در حوزه اجتماعی و اقتصادی توسعه پیدا می‌کند.

مرتضوی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را «وزارت مردم» و شهرداری تهران را «خانه مردم» عنوان کرد و افزود: وظیفه اصلی مدیران انقلابی خدمت بی‌منت برای مردم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم توسعه مشارکت‌های مردمی تعاون‌محور تأکید کرد و اجرای این تفاهم‌نامه را گامی بلند برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی در کشور دانست.

وی از صنعت ساختمان به عنوان یکی از موتورهای محرک اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: وزارت تعاون در مسیر تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور در حال حرکت است.

مرتضوی بیان کرد: با همکاری بانک توسعه تعاون و بانک شهر به ازای هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت و با آورده متقاضیان تلفیق می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا