بانکبانک و بیمه

چرا شاخص بورس صعودی شد؟

یک کارشناس بورسی گفت: تزریق منابع از صندوق تثبیت به بازار و افزایش ارزش معاملات علت مثبت بودن بورس است.

محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: در ۱۰ روز آخری که بازار نزولی بود، حدود ۳ هزارمیلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد، مهم‌ترین مشکل بازار در آن زمان کمبود نقدینگی بود، اما نسبت p/e بازار در کمترین حالت خود قرار داشت وشرکت‌ها با اُفت قیمتی مواجه بودن، اما نقدینگی در بازار برای خرید سهم وجود نداشت. اما چند روزی است که روند بازار سرمایه مثبت شده است.

 

همچنین بخوانید

برگی در رابطه با علت مثبت شدن بازار گفت: مشکل اصلی بازار کمبود نقدینگی بود، اما با تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی، مشکل کمبود نقدینگی با تزریق منابع از صندوق تثبیت و با کمک شرکت‌های دارای نقدینگی حل شد.

 

وی ادامه داد: تزریق منایع از صندوق تثبیت فقط صرف سهام‌های شاخص ساز نشد، بنابراین ما امیدواریم شاخص کل هم وزن نیز رشد کند، البته بند‌های دیگر این بسته حمایتی باعث شده حجم و تعداد معاملات افزایش پیدا کند تا سهم‌های شاخص ساز روند صعودی داشته باشند.

 

این کارشناس بازار سرمایه میزان ارزش معاملات را از دیگر علت‌های مثبت شدن بازار دانست و گفت: ارزش معاملات هم مقاومت خود را شکانده در صورت ادامه دار بودن این روند می‌توان انتظار داشت که شاخص کل به اعداد بالاتری برسد و اگر بازار بتواند میزان ارزش معاملات را بالای ۶ همت تصویب کند، پول‌های جدیدی وارد بازارسرمایه می‌شود.

 

وی افزود: تعدادی از کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه از جانب ورود پول حقیقی مثبت شده، اما حقیقت این است که پول‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت به بازار وارد شده، یعنی با روند صعودی بازار پول‌های کم ریسک از این صندوق‌ها به بازار تزریق شدند.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بورس ارزنده‌ترین بازار است، به دلیل اینکه شاخص از یک سال گذشته تا امسال ۱ الی ۲ درصد اُفت داشته، اما سایر بازار‌های موازی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بازدهی داشتند که این امر نشان می‌دهد در یک سال اخیر شاخص کل از سایر بازار‌های دیگرعقب اُفتاده بنابراین با توجه به وضعیت شاخص کل و سود سازی شرکت‌ها بورس، بازاری ارزنده برای سرمایه گذاری است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا