انرژی

زنگ خطر خشکسالی بر اقتصاد به صدا درآمد

خشکسالی مشکلات جدیدی در زنجیره تامین ایجاد خواهد کرد.

همچنین بخوانید

به نقل از ویفروم، آب، برای تجارت جهانی حیاتی است، به‌طوری‌که ۹۰ درصد محصولات در سراسر جهان از طریق اقیانوس‌ها و آبراه‌ها در حال حرکت هستند، اما تابستان ۲۰۲۲ شاهد خشکسالی‌های شدید بود که منجر به غیرقابل عبور شدن چندین مسیر تجاری بین‌المللی شد.  

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با میانگین ۲۰ ساله، ۶۳ درصد افزایش یافته است.

اگرچه بسیاری از اختلالات ناشی از خشکسالی کنونی مرتبط با گذشته بود اما پیش‌بینی برای آینده، خشکسالی‌های شدیدتر است.

سازمان ملل‌ متحد اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰، خشکسالی می‌تواند ۷۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد و این عواقب بالقوه نگران کننده‌ای برای تجارت جهانی دارد.

برای مثال، اروپا بدترین خشکسالی خود را در ۵۰۰ سال گذشته تحمل کرده و آمریکا نیز با خشکسالی ۲۲ ساله مواجه شده که خشک‌ترین دوره آن مرتبط با ۱۲۰۰ سال گذشته ثبت شده است. چین در تابستان خشکسالی شدیدی را تجربه کرد به‌طوری که سطح آب در یانگ تسه به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۸۶۵ رسید و باعث کمبود نیروگاه آبی و توقف حمل‌ونقل شد.

با افزایش دمای جهانی و غیرقابل پیش‌بینی شدن دسترسی به آب، خشکسالی‌ها بیشتر و طولانی‌تر می‌شوند.

سازمان ملل در گزارش خشکسالی ۲۰۲۲ خود می‌گوید که خشکسالی‌ها از سال ۲۰۰۰، از نظر تعداد و از نظر مدت، در مقایسه با دوره ۲۰ ساله قبلی، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است. در نهایت، خشکسالی‌های شدیدتر پیامد اجتناب‌ناپذیر تغییرات آب‌وهوایی است و کاهش شدت خشکسالی تنها با احیای اکوسیستم‌ها و محدود کردن افزایش دما بدست خواهد آمد.

مطالعات علمی اخیر در مورد خشکسالی به آینده‌ای مبهم برای جهان و همه دولت‌ها و ملت‌ها و بسیار فراتر از آنهایی که در مناطق خشک هستند، اشاره دارد و این زنگ هشداری بلندتر و واضح‌تر از همیشه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا