بورسبورس اوراق

پرسش و پاسخ امروز خبرنگاران، با اعضای هیئت مدیره سازمان بورس

پس از سخنرانی و ارائه گزارش عملکرد ریاست سازمان بورس در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه، خبرنگاران رسانه‌های کشور به پرسش و پاسخ با رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت مدیره این سازمان پرداختند که می‌توانید مشروح آن را در این گزارش بخوانید.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، خبرنگاران دعوت شده به نشست رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس به ترتیب حضور در مراسم، به طرح سوال خود پرداختند.

با نمایندگان مجلس رابطه خوبی داریم/جلسات مشترک در رابطه با بودجه ادامه دارد

مجید عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص بحث استعفا و شایعات مطرح شده در خصوص فشار برخی نمایندگان مجلس گفت: در جلسه شورای عالی بورس گزارشی از عملکرد اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته ارائه شد. اکثریت قریب به اتفاق اعضا با استعفا مخالفت کردند.

وی افزود: با مجلس و نمایندگان رابطه خوبی داریم و جلسات متعددی با مجلس به خصوص در موضوع بودجه در حال برگزاری است.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس، بازار را از کامودیتی‌محور بودن خارج می‌کند

رئیس سازمان بورس در پاسخ به راهکار سازمان بورس برای خارج شدن بازار سرمایه از کامودیتی محور بودن گفت: کامیودیتی محور بودن شاید یک عارضه برای بازار سرمایه به حساب بیاید. یکی از مباحثی که در این خصوص باید انجام شود، حرکت به سمت پذیرش و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است.

دغدغه سود صنایع و تاثیر آن بر بازار، باعث می‌شود سازمان بورس فراتر از وظایف خود اقدام کند

مجید عشقی گفت: سازمان بورس مسئول سیاستگذاری در خصوص فروش و سود صنایع نیست. اما برخی متغیرها ممکن است در کلیت بازار اثرگذار باشد؛ برای همین برخی اوقات سازمان بورس مجبور است فراتر از وظایف و اختیارات خود، هشدارهایی را به نهادهای تصمیم‌گیر می‌دهد.

وی ادامه داد: سازمان بورس یک نهاد تنظیم‌گر است و باید در خصوص افشای اطلاعات و حاکمیت شرکتی نظارت کند؛ ما تصمیم‌گیر در بسیاری از موارد نیستیم، اما در این خصوص سعی میکنیم فضا را روشن کنیم و نظرات مشورتی می‌دهیم.

اختیار سهام عدالت غیرمستقیم در دست کانون‌ سهام عدالت استانی است

رئیس هیئت مدیره سازمان بورس گفت: مدیریت کار در سهام عدالت استانی دیگر در دستان دولت نیست و این اختیار به کانون استانی سهام عدالت منتقل شده است. محور تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاران غیرمستقیم سهام عدالت، بر عهده کانون سهام عدالت است و سهام‌داران سهام عدالت می‌توانند در مجامع شرکت کنند و رای بدهند.

وی افزود: تمام ابلاغیه‌ها و انتخاب هیئت مدیره اعضای کانون‌های استانی سهام عدالت توسط کمیته سهام عدالت انجام می‌شود. این کمیته متشکل از اعضای حقیقی است که توسط دولت انتخاب شده‌اند، اما شاغل در بخش خصوصی بوده و به دولت منتسب نیستند.

بازار در شرایطی است که برای فروش سهام عدالت کشش لازم را ندارد

مجید عشقی گفت: آیین‌نامه سهام عدالت که در سال ۹۹ تصویب شده همچنان درحال بررسی قراردارد. همچنین پرداخت متمرکز سود سهام عدالت که بالغ بر ۲۵ همت است طی یک مرحله به حساب ۴۵ میلیون سهامدار واریز شد.

سازمان بورس لیست صندوق‌ها برای متولیدن جدید را به ثبت احوال می‌دهد

علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز در خصوص تخصیص صندوق‌های سرمایه‌گذاری به متولدین جدید گفت: وظیفه‌ای که در این خصوص برعهده سازمان بورس گذاشته شده، آن است که لیست صندوق‌ها به همراه بازدهی آن‌ها به ثبت احوال داده شود.

وی افزود: تخصیص منابع توسط پست بانک و بانک ملی معطوف به تصمیمات دولت است؛ چرا که این مصوبه، تصویب هیئت وزیران است.

در حال تدوین روندی هستیم تا انتشار اوراق آسیب‌های کمتری به بازار سرمایه بزند

مجید عشقی گفت: اوراق گام از سال ۹۸ راه‎اندازی شده و در همین چند ماه اخیر رشد سریعی پیدا کرده است. با توجه به اتفاق‌های اخیر، ما در حال بررسی روند انتشار اوراق گام هستیم و به نظر می‌رسد یک اصلاح سیاستی در این خصوص نیاز داریم.

وی افزود: انتشار اوراق گام در بانک مرکزی و توسط دولت انجام می‌شود و ما در این خصوص اظهارنظری نمی‌کنیم. اگر با همین روند اوراق گام منتشر شود، ممکن است مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد شود. در حال تدوین روندی هستیم تا انتشار اوراق آسیب‌های کمتری به بازار سرمایه بزند.

گسترش استفاده از سامانه توثیق الکترونیک سهام برای پرداخت وام در دست بانک‌هاست

مجید عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز در رابطه با خروجی سامانه توثیق الکترونیک سهام (ستاره) گفت: ورود بانک‌ها به این بستر جدید، معمولا مدتی طول می‌کشد و در واقع فرآیندهای آی تی و حقوقی آن تا به مرحله اجرایی برسد، زمان‌بر است.

وی افزود: البته اکنون بانک‌های مهر و رسالت این اقدام را آغاز کرده‌اند و درخواست‌هایی از دیگر بانک‌ها برای ورود به این بستر وجود دارد. وثیقه‌گذاری مسئله حساسی است و زمانی که مسائل حقوقی پیش می‌آید، روند آن به کندی پیش‌می‌رود. بانک‌ مهر تاکنون به بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر، از این طریق وام خرد اعطا کرده است.

سازمان بورس متولی افزایش و کاهش شاخص کل نیست

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی درباره روند آینده بازار و شاخص کل گفت: این سوال را باید از تحلیلگران اقتصادی و بازار بپرسید. سازمان بورس یک نهاد تنظیم‌گر و ناظر است و متولی افزایش یا کاهش شاخص کل نیست. این مبحث تابع بسیاری از متغیرها نظیر دلار و قیمت نفت و سیاستگذاری خود شرکت‌ها و … است.

جلسات مشترک با بانک مرکزی به صورت مستمر برگزار می‌شود

مجید عشقی در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران در خصوص جلسات کمیته مشترک سازمان بورس و بانک مرکزی، بیان کرد: همواره یکی از موضوعات مهم در حوزه بازار سرمایه تعامل جدی آن با بازار پول بوده است از این رو در حال حاضر جلسات مشترک با بانک مرکزی به طور مستمر برگزار می شود.

وی افزود: خوشبختانه تعامل خوبی با بانک مرکزی داریم و تاکنون موضوعات متعددی در این جلسات بررسی و اجرایی شده است. از جمله این موراد می‌توان به تسهیل فعالیت نهادهای مالی در سیستم بانکی، انتشار اوراق سکه توسط بانک مرکزی، نظارت و مدیریت ریسک شرکتهای کارگزاری اشاره کرد.

۳ همت از دارایی کارگزاری تدبیرگر سرمایه به کارگزاری‌های دیگر منتقل شد

علیرضا ناصرپور در پاسخ به پرسش بورس پرس اظهار کرد: در خصوص کارگزاری تدبیرگر سرمایه تصمیماتی اتخاذ شد که خوشبختانه آسیبی در خصوص ساختار بازار و دارایی به مشتریان وارد نشد.

وی افزود: ۳۳۰۰ نفر از سهامداران تغییر ناظر داده و دارایی خود را به کارگزاری دلخواه خود منتقل کرده‌اند. همچنین بیش از ۳ همت انتقال دارایی از این کارگزاری به کارگزاری‌های دیگر انجام شده است. در صورتی که روند انتقال داوطلبانه پرتفوی طولانی شود، سازمان بورس کارگزاری کفیل را خودش مشخص خواهد کرد.

بسته ۱۰بندی باعث کاهش عرضه‌ها و ثبات بازار شد

مجید عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص بسته ده بندی حمایت از بازار گفت: مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از بازار، بیمه سهام و انتشار اوراق اختیار فروش سهام موجود در سبد سهام صندوق‌های درآمد ثابت بود که به ثبات بازار کمک بسیاری کرد و همان‌طور که دیدیم عرضه سهام به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

وی در خصوص تخصیص منابع از سوی صندوق توسعه و صندوق تثبیت به بازار سرمایه نیز گفت: هم صندوق توسعه و هم دولت، بودجه‌ای را برای حمایت از بازار اختصاص دادند و در عین حال خوشبختانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که بازار خودش روی پای خودش ایستاد و صف‌های فروش کاهش پیدا کرد. البته ما همچنان پیگیر تجهیز منابع هستیم تا در زمان لزوم بتوان از این منابع بهره برد.

بسته ۱۰بندی باعث ورود بیشترین پول حقیقی در دو سال گذشته شد

رضا عیوض‌لو در مورد تاثیر تصویب بسته ۱۰بندی بر معاملات بورس گفت: اگرچه شاخص ورود و خروج پول حقیقی، شاخص گویا و دقیقی نیست، اما در هفته دوم بعد از اجرای بسته حمایتی، شاهد یکی از بیشترین ورود پول حقیقی در دوسال گذشته بوده‌ایم.

صندوق پالایش یکم تبدیل به صندوق بخشی شد و بازارگردان دارد

علیرضا ناصرپور در پاسخ به سوال خبرنگار صدای بورس گفت: ساختار صندوق پالایشی یکم به بازارگردان این صندوق امکان خرید و ابطال می‌دهد و در حال حاضر فاصله بین قیمت و NAV کاهش پیدا کرده است. همچنین این صندوق و صندوق دارا یکم تبدیل به صندوق سهامی بخشی شده‌اند و بازارگردان دارند.

۱۵ میلیون نفر ذی‌نفع سهام عدالت متوفیان هستند

مجید عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص سهام عدالت متوفیان بیان کرد: بحث‌هایی درباره گواهی انحصار ورثه متوفیان قبل از سال ۹۷ داریم. با قوه قضائیه در حال رایزنی هستیم تا کار با دقت انجام شود. بیش از ۱۵ میلیون نفر درگیر مباحث سهام عدالت متفویان هستند که باید با دقت حل شود؛ بسیاری از گواهی انحصار ورثه نسخه الکترونیکی ندارند و یا بسته به مذاهب افراد، ممکن است این گواهی تفاوت‌هایی داشته باشد.

پیگیر قیمت‌گذاری نرخ خوراک صنایع، در بورس هستیم

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگار آوای آگاه در خصوص نرخ خوراک صنایع گفت: پیشنهاد اصلی سازمان بورس، عرضه خوراک در بورس و قیمت‌گذاری آن در بازار سرمایه است. این موضوع در حال بررسی است اما هنوز نهایی نشده است.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت حقوق دولتی معادن

مجید عشقی در پاسخ به پرسش خبرنگار فرهیختگان اظهار کرد: وزارت صمت تا امسال برای دریافت حقوق دولتی معادن رویه خاصی نداشت. به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت این حقوق هستند و این به معنی افزایش نرخ نیست. براساس مصوباتی که وجود دارد افزایش نرخی نخواهیم داشت.

افزایش مجدد دامنه نوسان منوط به بررسی همه جانبه شرایط و پیشنهاد بورس‌ها

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا دامنه نوسان در پاییز تغییر خواهد یافت یا خیر، گفت: در این بخش طبق برنامه اعلام شده پیش خواهیم رفت. در این راستا وضعیت بازار ارزیابی و تصمیم‌گیری می‌شود و متناسب با پیشنهاد بورس‌ها اجرا خواهد شد.

وی گفت: ابتدا باید ببینیم نتیجه تغییرات دو فصل قبل چه بوده و سپس برای تا پایان سال تصمیم‌گیری کنیم. البته تغییر در این حوزه ترکیبی از تصمیمات است از جمله تغییر ساختار بازارها، حجم مبنا و دامنه نوسان. در این خصوص بورس تهران و فرابورس در حال بررسی و تحقیق هستند.

شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت در اولویت پذیرش بورس هستند

مجید عشقی در پاسخ سوال باشگاه خبرنگاران در مورد شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت گفت: شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش دارند، با توحه به اولویت سهام‌ عدالت در اولویت قرار می‌گیرند و در این خصوص درخواست شرکت‌ها، به سرعت بررسی می‌شود و در بازارهای بورس و فرابورس پذیرش می‌شوند.

بورس تهران، فرابورس و بورس کالا امکان راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را دارند

علیرضا ناصرپور بیان کرد: به استثنای بورس انرژی، تمامی بورس‌ها امکان راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را خواهند داشت و این موضوع بستگی به فرد متقاضی دارد که به کدام یکی از سه بورس، مراجعه کند. بورس کالا دپارتمان‌هایی به عنوان صندوق‌های کالایی‌ دارند و صندوق املاک به این بخش مربوط می‌شود.

معاملات الگوریتمی روش معاملاتی برای بازارهای توسعه یافته

رضا عیوض‌لو در پاسخ به خبرنگار شهر بورس در خصوص معاملات الگوریتمی بیان کرد: این شیوه معاملاتی روش خوب برای بازارهای توسعه یافته است. اگر بخواهیم از نهادهای پیشرفته استفاده کنیم، معاملات الگوریتمی از جمله آن‌هاست.

وی افزود: صندوق‌های بازارگردان اگر از معاملات الگوریتمی استفاده نکنند نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. در بازار سرمایه باید از مزایای معاملات الگوریتمی استفاده کنیم.

صندوق‌های حمایتی در زمان شوک به بازار، اقدام می‌کنند

مجید عشقی در پاسخ به شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: معاملات همواره در حال انجام است، اگر شوک در سمت عرضه و تقاضا ایجاد شود صندوق های حمایتی در آن زمان وارد بازار می شوند. صندوق‌های تثبیت بازار سرمایه و بازارگردان ها در شرایط تلاطمی وارد عمل می‌شوند و اکنون بخش اصلی معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در نهایت تنها ۱۵ درصد صندوق‌های حمایتی برای حمایت از بازار سرمایه در شرایط بحرانی وارد عمل می‌شوند. برگشت اعتماد به بازار سرمایه با حمایت اصحاب رسانه و فعالان بازار سرمایه امکان پذیر است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا