بورسبورس کالا

کاهش هیجان قیمت‌های بازار آزاد خودرو، با استمرار عرضه‌ها در بورس

افشین بیرامی گفت: با ورود سیمان به بورس کالا در یکی دو عرضه ابتدایی، شاهد هیجان برخی خریداران در قیمت‌های بالاتر بودیم، اما بعد از چند عرضه، منطق جای هیجان را گرفت و سیمان با قیمت منطقی در بورس کالا معامله شد. با توجه به شرایط که برای خرید خودرو در بورس کالا اعلام شده، به نظر می‌رسد روند معاملات خودرو در بورس کالا منطقی است و در صورت تداوم عرضه خودرو در بورس، هیجان کاذبی نیز که در بازار آزاد وجود دارد فروکش خواهد کرد.

افشین بیرامی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) با اشاره به آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: طبیعتاً قیمت‌گذاری هر محصولی بر اساس عرضه و تقاضای بازار و عدم قیمت‌گذاری دستوری، هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود؛ مشروط بر آنکه اگر اختلالی در روند تولید خودروسازان ایجاد شد، با محدود کردن عرضه‌ها در بورس کالا، موجب تلاطم بازار نشوند.

وی در ادامه با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا گفت: در نظر داشته باشید که با ورود سیمان به بورس کالا نیز در یکی دو عرضه ابتدایی، شاهد هیجان برخی خریداران در قیمت‌های بالاتر بودیم، اما بعد از ۲_۳ عرضه، منطق جای هیجان را گرفت و سیمان با قیمت منطقی و بدون هیچ مشکلی در بورس کالا معامله شد. با توجه به شرایط خاصی که برای خرید خودرو در بورس کالا اعلام شده، یعنی هر کد بورسی فقط یک بار اجازه خرید دارد و عرضه‌ها نیز کاملاً شفاف است، به نظر می‌رسد روند معاملات خودرو در بورس کالا منطقی است و در صورت تداوم عرضه خودرو در بورس، هیجان کاذبی نیز که در بازار آزاد وجود دارد فروکش خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: قطعاً عرضه خودرو در بورس مزایای مالی نیز برای خودروسازان به همراه خواهد داشت؛ چرا که تا قبل از این، با فروش خودرو به قیمت دستوری، سود هنگفتی نصیب دلالان می‌شد و حالا، خودروسازان در سایه کاهش اختلاف قیمت فروش محصول در بورس کالا با بازار آزاد، سود بیشتری کسب می‌کنند و این اتفاق موجب افزایش حاشیه سود خودروسازان هم خواهد شد. می‌توان خوش‌بین بود زیانی که در این چند سال به خودروسازان تحمیل شده در سال‌های آینده جبران خواهد شد.

بیرامی اضافه کرد: همچنین بحث واردات خودرو و CKD (مونتاژ خودروی قطعه قطعه شده وارداتی در کشور مقصد) هم مطرح است. اگر امکان واردات خودرو و CKD و عرضه خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا فراهم شود، هم معاملات خودروهای وارداتی شفاف تر خواهد بود و خریداران و فروشندگان کاملاً مشخص هستند و هم با حذف دلالان از این فرایند، قیمت خودروهای وارداتی منطقی تر خواهد شد.

وی افزود: مصرف‌کنندگان هم از فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا منتفع می‌شوند؛ چرا که با خرید مستقیم خودرو از تولیدکنندگان نسبت به بازار آزاد قیمت کمتری پرداخته‌اند و وجهی را که قرار بوده نصیب دلالان شود، پرداخت نکرده‌اند. با این تفاسیر عرضه خودرو (و هر کالای دیگری که در حال حاضر مشمول قیمت‌گذاری دستوری است) در بورس کالا می‌تواند در بلند مدت مزایایی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه اظهار کرد: مثبت‌های گروه خودرویی البته فقط ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا نیست و اخبار دیگری مثل خوش‌بینی به مذاکرات و لغو تحریم‌ها یا زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در مثبت شدن سهام خودروسازان، تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا