بورسبورس کالا

شکست ترس از آزادسازی قیمت‌ها، با عرضه خودرو در بورس

سعید جمالی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از اتفاقات خوبی بود که در چند ماه گذشته در بازار سرمایه ما رخ داده است. با عرضه خودرو در بورس کالا، ترس از آزادسازی قیمت‌ها در اقتصاد از بین رفت و امیدوارم شاهد عرضه سایر محصولات در بورس کالا هم باشیم.

همچنین بخوانید

سعید جمالی، مدیرعامل کارگزاری سپهر باستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) با اشاره به آثار برخی اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر، بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و اختلاف قابل توجهی که بین قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد وجود داشت، عرضه خودرو در بورس کالا یکی از اتفاقات خوبی بود که در چند ماه گذشته در بازار سرمایه ما رخ داده است. با عرضه خودرو در بورس کالا، ترس از آزادسازی قیمت‌ها در اقتصاد از بین رفت و فرصتی فراهم شد تا در یک فضای رقابتی از طریق عرضه و تقاضا، قیمت‌ها تعیین شده و خریداران هم بتوانند از طریق بورس کالا خودروی مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند.

وی اضافه کرد: اگرچه هنوز عرضه خودرو در بورس کالا عمق مورد انتظار را پیدا نکرده؛ اما گام‌های مثبتی در زمینه واقعی‌سازی قیمت خودرو برداشته شده و امیدوارم شاهد عرضه سایر محصولات در بورس کالا هم باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اقداماتی از جمله راه‌اندازی صندوق تضمین اصل سرمایه و اجرای طرح بیمه سهام با هدف کاهش ریسک سهامداران حقیقی، اظهار کرد: واقعیت این است که حجم قابل توجهی از سهامداران خرد بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۹ از بازار سرمایه کوچ کردند؛ اما حتماً برای آن دسته از سهامداران حقیقی با سرمایه‌های خرد که در این بازار باقی‌ مانده‌اند، جذاب است که بتوانند با سرمایه‌گذاری در بورس، حداقل به اندازه بازدهی بازارهای موازی سود کنند. ضمن اینکه این امکان برای آنان فراهم باشد تا در صورت رشد بازار سرمایه از بازدهی این بازار منتفع شوند. طرح بیمه سهام حتما برای این دسته از فعالان بازار سرمایه طرح جذابی است، کمااینکه در سایر بازار بورس‌های دنیا هم ابزارهایی برای پوشش ریسک سهامداران خرد وجود دارد. امیدواریم از طریق توسعه ابزارهای این‌چنینی برای کاهش ریسک سهامداران خرد و همچنین فرهنگ سازی برای ارتقای دانش مالی سرمایه گذاران، از وقوع اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد جلوگیری شود.

جمالی افزود: مردم باید یاد بگیرند که بازار سرمایه، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری مستقیم عموم نیست و بهتر است با استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس، وارد این بازار شوند. هدایت مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس، مهم‌ترین کاری است که می‌تواند به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند. در این صورت، علاوه بر آنکه از رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه کاسته می‌شود، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس هم کاهش می یابد.

وی در خاتمه تصریح کرد: جای بسیاری از ابزارها در بازار سرمایه ما خالی است و انتظار می‌رود روی توسعه ابزارها، تمرکز بیشتری صورت بگیرد. البته توسعه ابزارها در صورتی اثرگذار خواهد بود که سرمایه‌گذارانی را که دانش مالی کمتری دارند، به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سوق دهیم و ضمنا برای ارتقای دانش مالی سهامداران حرفه‌ای‌تر نیز تلاش کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا