بانک و بیمه

تب تورم در ترکیه فروکش کرد


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از راشاتودی، داده‌های آژانس آمار دولتی TUIK نشان می‌دهد که تورم در ترکیه در ماه گذشته برای اولین بار از ماه می ۲۰۲۱ کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر ۸۴.۴ درصد افزایش یافت که نسبت به رکورد ۸۵.۵ درصدی ماه قبل کاهش یافته است.

نورالدین نباتی وزیر دارایی در توییتر نوشت: همانطور که قبلاً در رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم، تورم روند کاهشی دارد و اوج آن را پشت سر گذاشته‌ایم، مگر اینکه یک تحول غیرمنتظره جهانی رخ دهد.

تورم امسال به بالاترین سطح در بیش از دو دهه گذشته رسید و دولت در درجه نخست جهش جهانی قیمت مواد غذایی و انرژی را عامل این روند می‌دانست.

واحد پول این کشور، لیر، در سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را کاهش داد و به یکی از بدترین ارزهای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۲ تا کنون ۲۹ درصد کاهش یافته است.

ماه گذشته، بانک مرکزی این کشور برای چهارمین بار متوالی نرخ بهره را مطابق با درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور کاهش داد. رهبر ترکیه بارها مخالفت خود را با افزایش نرخ بهره اعلام و ادعا کرده است که این افزایش نرخ‌ها برخلاف آنچه عموماً اقتصاددانان معتقدند، باعث تورم می‌شود.


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا