بورسبورس اوراق

آمادگی سازمان بورس برای استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها

رئیس سازمان بورس گفت: سازمان بورس آمادگی کامل دارد در حوزه استانداردها از جامعه دانشگاهی و گروه‌های علمی کمک گرفته و همچنین در حوزه تعیین استانداردها و در حوزه استفاده از تکنولوژی‌های روز برای کنترل بسیاری از مقررات حاکم، پیشقدم شود. سازمان آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را دارد تا از توان علمی دانشگاه‌ها استفاده شود.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بیستمین همایش ملی حسابداری ایران ( تفکرات معاصر حسابداری و فناوری های نوظهور) که امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، عنوان کرد: به جرات می‌توان عنوان کرد که مهمترین استفاده‌کننده‌ی از اطلاعات مالی و حسابداری، فعالان بازار سرمایه اعم از سهامداران، سرمایه‌گذاران بالقوه، ناظران، اعتباردهندگان، سرمایه‌گذاران در بازار بدهی، تحلیل‌گران، مشاوران و تمامی ذی‌نفعان بازار و نهادهای مالی هستند.

وی با اعلام اینکه اطلاعات حسابداری و حسابرسی برای بازار سرمایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: سازمان بورس حساسیت بسیار زیادی به منظور استفاده از اطلاعات و هم پیشرفت‌هایی که در این حوزه قابل تصور است دارد. که امیدواریم سازمان بورس با راهکارهای ارائه شده در این همایش، گام‌های خوبی در این حوزه بردارد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه در سازمان بورس و بازار سرمایه حساسیت بالایی بر روی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی وجود دارد، اظهار کرد: شرکت‌های پذیرفته در بورس و همچنین واحد حسابداری شرکت‌ها، نیازمند اطلاعات برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و گزارش‌های تفصیلی و سایر گزارش‌ها هستند.

عشقی با بیان اینکه از اطلاعات حسابداری در بخش نظارت بر بازارها استفاده بهینه می‎شود، اظهار کرد: استانداردهای افشا در حوزه‌های مختلف و همچنین گزارش‌های حسابرسی، از جمله مباحثی است که بخش بسیار پررنگی از حوزه بازار سرمایه را معطوف به خود کرده و بر پایه این داده‎ها، تصمیم‌گیری‌های بزرگ برای خرید و فروش صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان بورس؛ طی سال‌های اخیر، تعداد مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر روزانه با احتساب معاملات ابزارها و نهادهای مختلف، بیش از یک میلیون نفر درگیری مستقیم با بازار سرمایه دارند و در مجموع با احتساب سهام عدالت این آمار به بیش از ۶۰ میلیون نفر می‌رسد که اطلاعات منتشر شده برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: بنابراین اهمیت استفاده از اطلاعات، گزارش‌های حسابرسی و حسابداری قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

وی به چالش‌های متعدد در خصوص استانداردهای حسابداری، الزامات افشا و موارد متعدد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ابزارها و نهادهای مالی بسیار متنوعی در حوزه بازار سرمایه وجود دارد که تقریبا شباهتی به هم ندارند و اهداف راه اندازی آنها با هم متفاوت است. بنابراین، اگر بخواهیم با همه این نهادها یکسان برخورد کنیم به طور قطع با چالش مواجه شده و این کار امکانپذیر نیست.

عشقی با تاکید به آنکه نگاه یکسان به تمامی شرکت‌ها و نهادهای مالی درست نیست، ادامه داد: پویایی در ابزارها و نهادهای مالی با سرعت اتفاق می‌افتد بنابراین لزوم مدیریت ریسک برای آنها بسیار مهم است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از داده‌ها جهت افشا، به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه بازار سرمایه، بیان کرد: اطلاعاتی که به صورت عمومی در حال افشا است، اطلاعاتی است که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و سوخت شده است. بنابراین ما باید راه‌های بهتری برای افشا به موقع اطلاعات داشته باشیم و این امر نیازمند تغییر رویکرد و فناوری‌های نوین است.

به گفته رئیس سازمان بورس؛ گزارش‌ در خصوص برآورد آینده در بازارهای مالی بسیار مهم است چرا که شرکت‌های مالی روی اطلاعات آینده بسیار حساس هستند تا بتوانند از روش‌ها و اطلاعات درست در بسترهای درست اطلاعاتی برای تخمین سریع و قابل اتکا استفاده کنند که یکی از این بسترها، شبکه های اجتماعی است تا به تسهیل اطلاعات کمک کند.

وی عنوان کرد: یکی از مسائل دیگر، بحث کلان داده است. در حاضر با کلان داده‌هایی مواجه هستیم که هم حجم آنها، سرعت تولید و هم سرعت گردش بسیار بالایی دارند. از طرف دیگر ناهمگونی عجیبی از دیتاها و داده‌های کلان وجود دارد که ما باید بتوانیم از کلان داده‌ها در فعالیت‌های خود استفاده کنیم.

به گفته رئیس سازمان بورس؛ داده‌های نامرتب را به هیچ عنوان نمی‌توان کنار گذاشت زیرا بخش عمده‌ای از داده‌های در اختیار ما شامل کلان داده‌های نامرتب است اما باید بتوانیم از این داده‌ها به منظور تخمین داده‌های آینده استفاده کنیم.

وی افزود: از کلان دادها می‌توان برای تصحیح اشتباهات استفاده کرد به نظر می‌رسد که ظرفیت‌های موجود در شبکه های اجتماعی تخصصی حوزه‌های مالی، می‌تواند ما را در این زمینه کمک کند.

عشقی تصریح کرد: سازمان در حوزه مقررات‌گزاری و نظارت بر بازار نیازمند نظارت افقی، عمودی و عمقی است تا نظارت‌ها را از نظر میزان تعداد بازارها و نهادها افزایش و گسترش دهد چرا که این روزها ابزارها و بازارها بسیار پیچیده شده اند.

وی به بحث تطبیق اشاره کرد و گفت: بحث تطبیق معضل جدی حوزه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و نهادهای مالی است. در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰۰ شرکت در بورس و فرابورس و نهاد مالی وجود دارد که به طور قطع نظارت این نهادها از لحاظ مقررات امکانپذیر نیست و در آینده هم با افزایش تعداد نهادها، کارها بسیار پیچیده خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توان بسیاری از قواعد، حسابرسی و حسابداری و همچنین مقررات در حوزه حاکمیت شرکتی را با استفاده از قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی کرد.

وی بر استفاده از مدیران تطبیق به منظور رعایت مقررات در شرکت‌ها تاکید کرد.

عشقی عنوان کرد: به طور کلی حسابداری یک کار ماشینی نیست و در طول سال‌های گذشته هم آموزش‌های بسیار زیادی در حوزه حسابداری وجود داشته که نیازمند تغییرات جدی است. اگر خواهان استفاده از کلان داده، قراردادهای هوشمند در حرفه حسابداری و تهیه گزارش‌های مالی هستیم باید بحث آموزش‌های حسابداری و حسابرسی را جدی گرفته و به پیشرفت‌های متناسب با این موضوعات برسیم.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: بهتر است در متون درسی هم طرح‌های خوبی برای این منظور داشته باشیم تا به هدف مورد نظر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس آمادگی کامل دارد در حوزه استانداردها از جامعه دانشگاهی و گروه‌های علمی کمک گرفته و همچنین در حوزه تعیین استانداردها و در حوزه استفاده از تکنولوژی‌های روز برای کنترل بسیاری از مقررات حاکم، پیشقدم شود. سازمان آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را دارد تا از توان علمی دانشگاه‌ها استفاده شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا