اقتصاد کلان

همه وزارتخانه‌ها به بذرپاش کمک کنند

یک کارشناس مسکن درباره انتخاب بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: شاید بیش از ۱۰ درصد موضوع مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی نباشد و نباید فکر کنیم اگر مسئولان این وزارتخانه را تغییر دادیم، مشکل مسکن برطرف می‌شود. ساختارهای اقتصاد باید برای تولید سالیانه یک میلیون خانه فراهم باشد؛ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و حتی وزارت خارجه با موضوع مسکن مرتبط هستند.

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ضمن این‌که به آقای بذرپاش برای انتخابش به عنوان وزیر راه و شهرسازی تبریک می‌گویم، معتقدم طراحی دستور کار این وزارتخانه برای موضوع مسکن کامل نیست. موضوع مسکن فقط زمین و بسترسازی برای خانه‌سازی نیست؛ مساله‌ی اصلی به ساختارهای اقتصادی ناکارآمد برمی‌گردد. در بخش مسکن باید تسهیلات، انواع ابزارهای مالی، فاینانس، سرمایه‌گذاری خارجی، صکوک، اوراق مشارکت و غیره فعال شود که ۹۰ درصد این موارد خارج از اختیارات وزارت راه وشهرسازی است.

ستاریان خاطرنشان کرد: صنعت ساختمان تمام سطح کشور را در اختیار دارد. از معادن گرفته تا تولید مصالح، ساختارهای مرتبط با منابع مالی، بخش‌های دولتی و خصوصی. من نمی‌فهمم چرا این‌قدر موضوع مسکن را به وزارت راه و شهرسازی گره زده‌ایم. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و حتی  وزارت خارجه با موضوع مسکن مرتبط هستند. ساختارها برای تولید سالیانه یک میلیون واحد  مسکونی در وزارتخانه‌های مذکور باید تقویت شود.

وی با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد گفت: انتظار داریم در شرایطی که بخش خصوصی ۹۵ درصد مسکن کشور را در اختیار دارد قولش را وزارت راه و شهرسازی بدهد. موضوعی تحت عنوان نهضت ملی مسکن طراحی شده و می‌خواهیم چهار میلیون  مسکن در چهار سال بسازیم. یکدفعه چند میلیون نفر با این تصور مواجه می‌شوند که دولت می‌خواهد برایشان خانه بسازد. درحالی که دولت تسهیل‌گر و قانون‌گذار است و نمی‌تواند بیش از ۵ درصد تولید مسکن را در اختیار بگیرد.

این کارشناس مسکن، وظیفه‌ی دولت را ایجاد بستر برای صنعت ساختمان در بخش  خصوصی دانست و گفت: کاری که دولت و ذیل آن وزارت راه و شهرسازی می‌تواند انجام دهد این است که شرایط را برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی مهیا کند. برای این منظور باید ساختارهای اقتصاد دولتی عوض شود. طی دهه‌های اخیر پول، منابع و ارکان اقتصاد در ید دولت بوده و بخش خصوصی دستش همیشه به سمت دولت بوده است. در دنیا کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس برای اقتصاد دستشان را به سمت بخش خصوصی دراز می‌کنند. مالیات و عوارض می‌گیرند و با آن دولت را می‌چرخانند. دولت خودش تولید و تجارت نمی‌کند.

بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۸۷ رای موافق، ‌ ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ رای مآخوذه، سکان وزارت را به دست مهرداد بذرپاش سپردند. پیش از این رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بود که یکم آذرماه امسال به دلیل آن‌چه تشدید  بیماری قاسمی عنوان شد رییس‌جمهور با استعفای او موافقت کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا