انرژی

فاینانس دومین پتروشیمی ایران توسط چین بازگشایی شد

پس از بازگشایی فاینانس چینی پتروشیمی مسجدسلیمان، فاینانس ۱.۹ میلیارد یورویی مجتمع در دست ساخت پتروشیمی بوشهر هم بازگشایی شد.به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا مستجاب الدعوه مدیرعامل پتروشیمی بوشهر با بیان اینکه فاینانس ١,٩ میلیارد یورویی این پروژه در دست ساخت پتروشیمی عملی شده و در حال استفاده است، گفت: زمان راه اندازی فاز نخست پروژه پایان سال ٩۵ تعیین شده است و بهره برداری از کل طرح نیز در سال ٩٧ امکان پذیر خواهد بود.

طرح پتروشیمی بوشهر با ظرفیت سالانه سه میلیون تن محصول شامل واحدهای اتان، اتیلن، برش‌های سه کربنه، متانول، گوگرد، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی، اسید استیک خواهد بود.

این فاینانس یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورویی از محل بازگشایی خطوط اعتباری فاینانسورهای چینی بازگشایی شده به طوری‌که پس از بازگشایی فاینانس چینی پتروشیمی مسجدسلیمان، مجتمع پتروشیمی بوشهر دومین پتروشیمی بوده که در طول حدود یک‌ماه گذشته از این خط اعتباری استفاده می‌کند.

همچنین بخوانید

در همین حال حمیدرضا رستمی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۲۱ طرح جدید صنعت پتروشیمی برای استفاده از منابع صندوق چین معرفی شده اند، گفته است: تاکنون گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) یک طرح پتروشیمی از طریق فاینانس چین انجام شده است.

این در حالی است که پیشتر مسئولان صنایع پتروشیمی اعلام کرده بودند: اعتبار احداث چهار طرح توسعه پتروشیمی به شکل فاینانس از سوی چین تامین شده که این تامین اعتبار، در حال بررسی از سوی بانک مرکزی برای باز شدن ال سی است و به زودی مراحل پرداخت آن انجام خواهد شد.

به گزارش مهر، براساس اهداف برنامه ششم توسعه، ظرفیت ۶۲ میلیون تنی فعلی در صنعت پتروشیمی رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد، از این رو، پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۲۹ میلیون تن در سال و ارزش تولید محصولات به معادل ۴۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

از سوی دیگر به منظور توسعه صنعت پتروشیمی به حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که از این میزان، ۱۱.۵ میلیارد دلار آن از طریق سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی تامین خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا